Olga Meisner-Jensen fik sin første undervisning i tegning og maling på Emilie Mundt og Marie Luplaus private kunstskole for kvinder. Denne skole var blevet oprettet 1886, så unge kvinder kunne lære de grundlæggende discipliner i tegning og maling på betryggende vis. Efter 1888 fik skolen endnu større betydning, idet Kunstakademiet åbnede dørene for kvindelige kunstnere med Kunstakademiets Kunstskole for Kvinder. Olga Meisner-Jensen blev 1898 optaget i akademiets malerklasse, hvor Viggo Johansen underviste, og hun fulgte undervisningen til 1903. Senere deltog hun i et vinterkursus hos maleren Fritz Syberg, som hun selv mente havde betydet meget for hendes kunstneriske udtryk.
Olga Meisner-Jensen debuterede på Kunstnernes Efterårsudstilling 1907. Det blev til adskillige udstillinger her og på Charlottenborgs Forårsudstilling fra 1908. Et rejsestipendium fra akademiet i 1909 gjorde det muligt for hende at foretage en studietur til Paris det følgende år. Her gæstede hun en kort tid L.J. Simon og E.R. Ménards malerskole samt studerede museerne og de moderne kunstudstillinger. Det var især de impressionistiske malere og Cézanne, der kom til at påvirke hendes eget maleri. Paris blev siden besøgt flere gange, ligesom hun 1920 rejste til Italien, hvor det klare dagslys kom til at betyde en del for hendes opfattelse af lyset i maleriet.
I 1917 fik Olga Meisner-Jensen akademiets årsmedalje for billedet En Buket Blomster. Foruden akademiets censurerede udstillinger deltog hun bl.a. i Landsudstillingen i Aarhus 1909, Modern Danish Artists i Brighton, England 1912, Kvindelige Kunstneres retrospektive Udstilling 1920 og Danish National Exhibition i Brooklyn, USA 1927. I 1912 udstillede hun sammen med de kvindelige Fynbomalere Alhed Larsen, Cathrine Svendsen, Christine Swane og Anna Syberg i Den fries Udstillingsbygning. Olga Meisner-Jensens malerier viser et tydeligt slægtskab med de fynske malere. Som de, især de kvindelige, malede hun helst blomsterbilleder og portrætter, selvom det også blev til nogle landskabsbilleder. Påvirkningen fra Fynbomalerne ses også i hendes brug af stærke farver og en ofte solskinsfyldt lyssætning. Portrætmalerierne karakteriserer fint modellerne og er ofte i en lysmættet impressionistisk stil.
Sammen med sin svigerinde og veninde, maleren Karen M.-J., var Olga Meisner-Jensen fagligt aktiv i kampen for at bedre vilkårene for kvindelige kunstnere. I 1916 var de blandt de 25 kvinder, som stiftede Kvindelige Kunstneres Samfund. Kvinderne ønskede at kunne vælge kvindelige kunstnere ind i Akademirådet og i Charlottenborgs censurkomité. Olga Meisner-Jensen var medlem af censurkomitéen 1916-17 og 1921 og medlem af Akademirådet 1922-25. Privat levede hun fra 1924 sammen med den første kvindelige hoffotograf Mary Steen.
Kommentarer
Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.