Da det nye kommunale Bispebjerg Hospital i 1913 skulle tages i brug, var det med sin størrelse og indretning efter pavillonsystem på forkant med tiden. I den forbindelse foreslog DSR, at sygeplejen blev tilrettelagt efter det såkaldte Nightingale-system, der var bygget op omkring en kvindelig overledelse, der samlede alle trådene, som det havde været tilfældet på Presbyterian Hospital. På den måde kunne man centralisere hele den administrative del, der havde med sygeplejen, sygeplejerskerne og uddannelsen at gøre, og dermed sikre en mere struktureret og ensartet uddannelse i modsætning til den herskende praksis, hvor mange opgaver var placeret hos plejemødrene på de enkelte afsnit.
Blandt otte ansøgere fik Charlotte Munck stillingen som forstanderinde. Der var tale om intet mindre end et systemskifte inden for hospitalsvæsenet, idet det var første gang, at en kvinde blev ansat i en stilling af så overordentlig stor betydning.
Men begejstringen var ikke lige udbredt hos alle sygeplejersker. Specielt var sygeplejerskerne ved Kommunehospitalet, der hidtil havde været førende inden for organiseringen af sygeplejen, kritiske, både over for det nye system og valget af Charlotte Munck. Diskussionen kulminerede på et medlemsmøde i DSR, hvor 400 sygeplejersker mødte op. Trods megen kritik lykkedes det for Charlotte Munck med sin sikre udstråling at appellere til, at man i fællesskab løftede den opgave, det var at uddanne de unge til sygeplejen.
Som forstanderinde havde Charlotte Munck det ledelsesmæssige ansvar for den teoretiske del af uddannelsen, mens afdelingernes ledende sygeplejersker fortsat blev ansat af overlægerne. Indirekte fik hun præget sygeplejen ved udarbejdelse af procedurebøger til alle afdelinger, ligesom hun var repræsenteret ved overlægemøderne samt medunderskriver af protokollen.
Uddannelsen blev i lighed med den amerikanske bygget op som en vekslen mellem praktik og teori og indledt med tre ugers forskole. I 1922 blev forskolen forlænget til seks uger i forbindelse med, at der blev indført diætmadlavning. Uddannelsen lagde som helhed vægt på at opdrage eleverne til disciplinerede, taktfulde og gode sygeplejersker.
Kommentarer
Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.