Birgit Brüel var blandt frontkæmperne i 1960’ernes kunstneriske og politiske fornyelse af dansk teater og huskes særligt for sin evne til med stærk personlig udstråling at formidle tekster med holdning af forfattere som Bertolt Brecht, Dario Fo og de danske kulturradikale. Hun havde flere roller i film, tv og radio, men det var især på de mindre teater-, revy- og intimscener, at hendes alsidige talent som skuespiller og sanger udfoldede sig. Talentet blomstrede i særlig grad, når hun i revyer og musicals drog sin musikalitet ind i skuespillet, og når hun fortolkede jazzsange med en sjælden sans for ordenes betydning.
Allerede som teenager optrådte Birgit Brüel som sanger, men hendes karriere tog for alvor fart, da hun i 1950 begyndte at synge med Max Brüel Kvartet, hvor hun i de følgende år markerede sig som en af de første danske sangere inden for den moderne jazz. 1950 var også året, hvor Birgit Brüel efter at have læst hos Olaf Ussing kom ind på Det Kgl. Teaters elevskole. Hun afbrød dog uddannelsen efter et år, giftede sig med Max B. og fik tvillingerne Sanne og Rebecca. Alligevel insisterede hun på at skabe sig en karriere som sanger og skuespiller og spillede i begyndelsen af 1950’erne flere roller på Studenterscenen. Her kom hun ind i det unge venstreorienterede og intellektuelle teatermiljø omkring Klaus Rifbjerg, Jesper Jensen og Leif Panduro og blev i løbet af 1960’erne kendt som en eminent fortolker af deres kritisk-poetiske tekster. I 1961 medvirkede hun eksempelvis i Finn Saverys og Erik Knudsens satiriske musical Frihed – det bedste guld, to år senere i Rifbjergs og Jesper Jensens Fiolteater-revy Hvad skal vi lave og i turnéudgaven af Ernst Bruun Olsens Teenagerlove. I 1965 vandt hun det danske Melodi Grand Prix med Jørgen Jersilds og Poul Henningsens sang For din skyld. 1961-66 arbejdede hun desuden som sanger i Radiojazzgruppen under Erik Moseholms ledelse, et musikalsk samarbejde, der blev videreført på pladerne Dame i Danmark, 1967, og Jazz på dansk, 1975, hvor Birgit Brüel udfoldede sit særlige talent: den politiske jazzvise. Her begyndte hun desuden sit musikalske samarbejde med jazzpianisten Torben Kjær, som hun turnerede med langt ind i 1980’erne. I 1970’erne fortsatte Birgit Brüel sit politiske engagement i den kvindepolitiske teater- og musikgruppe Amazonegruppen sammen med bl.a. Litten Hansen og Vigga Bro. Også i 1980’erne bevarede hun en tilknytning til det politiske teater via døtrene Sanne B. og Rebecca B. på Jomfru Ane Teater, hvor hun havde flere engagementer. Trods svigtende helbred indspillede Birgit Brüel i 1984 pladen Den hemmelige rude med tekster af Tove Ditlevsen. Digtene var sat i musik af Sanne B., hvis datter Kaja nu viderefører Brüel-familiens musikalske talent.
Kommentarer
Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.