Kirsten Walther introducerede i 1968 Yvonne-figuren i Erik Ballings film om Olsen-banden, der sammen med hendes Karla fra de følgende års tv-serie Huset på Christianshavn af Paul Hammerich og Lise Nørgaard gjorde hende til folkeeje.
Især hendes Yvonne var fremragende og et af Olsen-banden-seriens største kup. Over for bandechefen Egon Olsens geniale planer stod hun i al sin storblomstrede småborgerlighed og udgjorde den egentlige trussel mod kuppenes gennemførelse. Med snusfornuften i højsædet og kravet om at få del i millionerne var hun den naive og let vulgære repræsentant for velfærdsdanskeren, der med husmoderlige idealer valgte at anskue tingene i spisebordshøjde for siden at give den som verdensdame med tydelig dansk accent under sydens palmer, når chancen bød sig.
Inden for hjemmets fire vægge talte hun kvindens sag med en inderlighed og indignation, som understregede, hvem der bestemte, samtidig med at hun klædte sig i nedringede gevandter, der signalerede en blanding af uskyld og erotik.
Disse forunderlige modsætninger mellem holdninger og private behov formåede Kirsten Walther at forme til en hel person på helt egne præmisser med mange genkendelige og komisk udleverende træk, men uden at lade hverken eventyret eller troværdigheden i stikken.
Kommentarer
Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.