Faktaboks

Kirsten Walther
Født
31. august 1933, København
Død
19. februar 1987, Søllerød sogn
Arbejdsliv
Skuespiller
Familie

Forældre: officer Christian Thomas W. (1892-1956) og Esta Frederikke Thomsen (1903-75).

Gift 26. september 1959 med instruktør Palle Ruben Wolfsberg, født 17. juli 1931 i Vedbæk sogn, s. af arbejdsmand Otto W. og Asther Marie Nielsen.

Børn: Ole (1964).

Kirsten Walther

Kirsten Walther blev især kendt for sine komiske roller på både det hvide lærred og scenen. Hun var et sandt komisk talent og spillede ofte den lidt frække og ikke for kvikke pige med hjertet på rette sted. Hendes specielle replikbehandling gav hendes spil en egen rytme og forståelse, der med sin uforudsigelighed skabte en række komiske situationer. Foto fra 1980.

Kirsten Walther
Af /Ritzau Scanpix.

Kirsten Walther blev student fra Christianshavns Gymnasium i 1952, og herefter blev hun uddannet på Privatteatrenes elevskole 1953-56. I 1957 debuterede hun i Annelise Reenbergs film Tre piger fra Jylland.

Hendes sprudlende humør førte hende naturligt over i lystspilgenren og revyen, hvor hun snart viste sig som en sand komiker. Der var på samme tid noget sødt, sexet og uskyldigt over hende. Tilsyneladende var hun den lidt frække og ikke for kvikke pige, men hun viste sig at være mere klog end som så og have hjertet på rette sted.

Komisk gennembrud

Sit komiske gennembrud fik hun i 1963 i Indiskret på ABC Teatret, hvortil hun var knyttet i fem år. Det var her, hun i samspil med Jørgen Ryg fejrede sin største komiske sejr, da hun som Blanny i Den grønne elevator fremførte den største brandert, der kunne stå på de skrå brædder.

Samtidig udviklede hun sin egen specielle replikbehandling, der gav hendes spil en egen rytme og forståelse, og som med sin uforudsigelighed skabte en række komiske situationer. Hun var et oplagt valg til Danmarks Radios tv-satire Hov-Hov i 1968, hvor der var noget både uimodståeligt og farligt over hendes sødmefyldte satire.

Yvonne-figuren

Kirsten Walther i Olsen-banden
Kirsten Walther introducerede i 1968 Yvonne-figuren i Erik Ballings film om Olsen-banden, der sammen med hendes Karla fra de følgende års tv-serie Huset på Christianshavn gjorde hende til folkeeje. Især hendes Yvonne var fremragende og et af Olsen-banden-seriens største kup. På billedet ses hun sammen med Poul Bundgaard og Morten Grunwald i Olsen-banden derudaf fra 1977.
Kirsten Walther i Olsen-banden
Af /Ritzau Scanpix.

Kirsten Walther introducerede i 1968 Yvonne-figuren i Erik Ballings film om Olsen-banden, der sammen med hendes Karla fra de følgende års tv-serie Huset på Christianshavn af Paul Hammerich og Lise Nørgaard gjorde hende til folkeeje.

Især hendes Yvonne var fremragende og et af Olsen-banden-seriens største kup. Over for bandechefen Egon Olsens geniale planer stod hun i al sin storblomstrede småborgerlighed og udgjorde den egentlige trussel mod kuppenes gennemførelse. Med snusfornuften i højsædet og kravet om at få del i millionerne var hun den naive og let vulgære repræsentant for velfærdsdanskeren, der med husmoderlige idealer valgte at anskue tingene i spisebordshøjde for siden at give den som verdensdame med tydelig dansk accent under sydens palmer, når chancen bød sig.

Inden for hjemmets fire vægge talte hun kvindens sag med en inderlighed og indignation, som understregede, hvem der bestemte, samtidig med at hun klædte sig i nedringede gevandter, der signalerede en blanding af uskyld og erotik.

Disse forunderlige modsætninger mellem holdninger og private behov formåede Kirsten Walther at forme til en hel person på helt egne præmisser med mange genkendelige og komisk udleverende træk, men uden at lade hverken eventyret eller troværdigheden i stikken.

Det seriøse rollefag

Kravet om at skulle leve op til rollen som den altid morsomme tærede på Kirsten Walthers kræfter og skabte en voksende nervøsitet hos hende.

Tidligt havde hun sideløbende søgt over i det seriøse rollefag og markeret sig bl.a. i TV-Teatrets udgave af B. Behans Gidslet, 1967. På scenen fik hun sit andet gennembrud som karakterskuespiller i S. Becketts Molloy på Alléscenen, 1979, og i Shelagh Delaneys En duft af honning, 1983, på Nørrebros Teater, hvor humoren blev flerstrenget og bevægende på grænsen til det grusomme. Samme sted morede hun i 1984 som en af de gamle tanter i P. Lorres Arsenik og gamle kniplinger.

Efter at hun var fyldt 50 år, frasagde hun sig stadig flere roller for at hellige sig sit familieliv, som hun satte over alt. Hun var netop begyndt prøverne på en mindre rolle på Amagerscenen, da hun pludselig døde af et hjertestop.

Beskrivelser og portrætter af Kirsten Walther

  • Foto i Det Kgl. Bibliotek.

Tilknytning til organisationer

Om den digitale udgave

KVINFO's logo
Fra 2001 til 2022 stillede KVINFO Dansk Kvindebiografisk Leksikon gratis til rådighed for befolkningen i den digitale udgave, der nu findes på lex.dk.
KVINFO's logo
Af .

KVINFO erhvervede de digitale ikke-kommercielle rettigheder til Dansk Kvindebiografisk Leksikon i 2001 og stillede værket til rådighed for offentligheden i en gratis online-udgave, hvor læserne fik mulighed for at søge på kryds og tværs i leksikonet.

Siden oktober 2022 har den digitale udgave været videreført på lex.dk, hvor man ved søgning tillige får resultater fra de øvrige værker på platformen. På lex.dk er mange af biografierne også blevet forsynet med fotos og illustrationer.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig