Katrine Lønborg voksede op i Nykøbing F., hvor faderen var urmager. Det hed sig, at hun fra faderen havde arvet sin fingernemhed og fra moderen sin humoristiske sans og evne til at fortælle og fremstille. 15 år gammel kom hun til København for at gå på N. Zahles privatlærerindekursus. Efter kurset fik hun pladser i forskellige hjem som privatlærerinde, bl.a. hos tobaksfabrikant E. Nobel. I 1872 blev hun ansat på N. Zahles Skole, først som medhjælp i skolens pension og som lærer i engelsk, siden i religion, dansk, pædagogik og håndarbejde. I 1874 blev hun forstander for de tre yngste klasser i underskolen og i 1880 tog hun institutbestyrerprøven. To år efter blev hun forstander for den samlede barneskole i Zahle-imperiet. Hun samlede gennem 36 år alle klasser til 9. klasse under sig og opbyggede barneskolen som en ubrudt enhedsskole. Da N. Zahles Skole i 1885 blev en selvejende institution, blev hun medlem af skolens bestyrelse, hvor hun sad til 1908.
I håndarbejde blev Katrine Lønborg en foregangskvinde, idet hun efter en studierejse til Schweiz i 1880 indførte den Schallenfeldtske metode, først i N. Zahles Skole, senere i andre. Denne håndarbejdsmetode var baseret på forestillingen om, at systematisk indlæring af tekstile teknikker havde en gavnlig indflydelse på karakterdannelsen. Katrine Lønborg underviste desuden på Testrup Højskole om sommeren, ligesom hun besøgte og underviste på skoler i Sverige, Tyskland og Schweiz. I 1908 måtte hun til forældres, kollegers og elevers store sorg trække sig tilbage på grund af svigtende kræfter. Men kort efter sin pensionering flyttede hun tilbage på skolen, hvor hun boede indtil sin død i 1925. Hun udgav sammen med Henriette Skram Historiske Digte, 1892, og sammen med Augusta Fenger L. Stremmes Skrivesystem, 1885.
Katrine Lønborg var en ypperligt formidlende pædagog og barneopdrager, og hun viste en sjælden sans for løsning af praktiske pædagogiske problemer: hendes jugement måtte selv Natalie Zahle bøje sig for. Hun var det levende eksempel på J.H. Pestalozzis teori om opdrager- og undervisningskunsten, som den udfoldes i den sociale moderskikkelse. Ikke blot skolekredsens lærerinder og lærere, men også forældrekredse i flere generationer stod i gæld til Katrine Lønborg for hendes indsats. Det var hende, der gennem en menneskealder og med en pionerindsats omsatte Pestalozzis og Zahles idéer til virkelighed og lagde det almenpædagogiske fundament for hele skoleimperiet.
Kommentarer
Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.