Julie Meldahl huskes i dag ikke for sit maleri, men for den store indsats hun ydede som lærer for kvindelige kunstnere. Hun voksede op i et velhavende borgerligt miljø, hvor det var almindeligt, at unge kvinder lærte at tegne og male, så de kunne skabe forlæg til broderier og fornøje sig med at male akvareller på rejser. En dybere interesse for kunst kan Julie Meldahl have fået gennem sin onkel F. M., der var professor ved Kunstakademiet. Han havde så tidligt som 1873, da han var formand for akademiets skoleråd, foreslået, at der blev oprettet en skole for kvinder, sådan som man allerede havde det flere steder i udlandet. Forslaget blev nedstemt med den begrundelse, at der ikke var plads til en sådan skole på Kunstakademiet. Men i 1888 kunne man ikke længere ignorere kvindernes krav om adgang, og Kunstakademiets Kunstskole for Kvinder åbnede i Amaliegade med maleren Johanne Krebs som leder.
Julie Meldahl startede selv sin uddannelse på Tegne- og Kunstindustriskolen for Kvinder, der 1876 var blevet oprettet af Dansk Kvindesamfund med ægteparret Charlotte og Vilhelm Klein i spidsen. Fra 1883, da Julie Meldahl dimitterede som tegnelærer, og indtil 1888 underviste hun på skolen. Da Kunstakademiets Kunstskole for Kvinder åbnede, blev hun optaget på den første årgang. Her studerede hun på modelskolen under Viggo Johansens vejledning indtil 1891. I 1890 udstillede hun et interiørmaleri på Charlottenborgs Forårsudstilling, og i 1890’erne foretog hun studierejser til Italien og Tyskland.
I 1892 oprettede Julie Meldahl sammen med Charlotte Sode en tegne- og maleskole for kvinder. Skolen blev indrettet i en pavillon ved Odd Fellow Palæet i Bredgade, hvor maleren Kristian Zahrtmann tidligere havde haft sin skole. På Julie Meldahls og Sodes skole lærte de unge kvinder de grundlæggende teknikker inden for tegning og maleri, så de kunne søge optagelse på Kunstakademiet. Skolen fungerede indtil omkring 1930, og mange af dens elever blev optaget på akademiet, men for lige så mange var skolen ikke mindst et samlings- og fristed. Her kom også unge kvinder, bl.a kvarterets godsejerdøtre, der som led i deres opdragelse lærte at tegne og male i vintersæsonen.
Kommentarer
Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.