Hedvig Collin blev uddannet på Tegne- og Kunstindustriskolen for Kvinder som forberedelse til Kunstakademiets Kunstskole for Kvinder, hvor hun studerede 1903-07, bl.a. sammen med Karen Blixen, som hun bevarede forbindelsen med. Hun videreuddannede sig på akademiets dekorationsskole i 1909, hvorfra hun tog afgang året efter, og på École des Beaux-Arts i Paris. I 1915 blev hun tildelt to stipendier, der gav hende mulighed for at studere freskoteknik på Kunstgewerbeschule i Berlin. Hedvig Collin var en vidtberejst kosmopolit med interesse for madkultur og boligindretning. I 1904 rejste hun første gang til Frankrig, hvorfra hun sendte artikler og fotografier hjem til bladet Vore Damer. Foruden gentagne ophold i Frankrig, foretog hun i 1920’erne og 1930’erne rejser til Italien, Grækenland, Polen, Tyskland, Tjekkoslovakiet og England. 1922-25 og igen under Anden Verdenskrig var hun i USA. Hun deltog i en række udstillinger, bl.a. med Unge Kunstneres Forbund i 1909 og 1912. I 1913 var hun repræsenteret på udstillingen Dyrehavens Malere og omkring samme tidspunkt på Salon des Humoristes i Paris. I Reykjavík havde hun i slutningen af Anden Verdenskrig en separatudstilling af bøger, tegninger og malerier.
Hedvig Collin malede portrætter og landskaber, og i Købmandshvile i Hørsholm og i en villa i Birkerød har hun udført fresker. Men det blev som illustrator, fortrinsvis af børnebøger, at hun fandt en niche med sin franskinspirerede, lette og elegante streg. 1916-22 udgav hun hvert år illustrerede børnesangbøger, fx i samarbejde med tegneren Louis Moe Vore Børnesange, 1916, og Børnenes Billedbog, 1922, med kbh.ske motiver. I 1922 udstillede hun børneportrætter og tegninger til børnebøger i Bodil Helweg og Alice Uldalls Kunstsalon på Købmagergade 5. Udstillingen blev videreført som salgsudstilling på Amerikadamperen, som Hedvig Collin rejste med til USA. Hendes formål med rejsen var at skrive og illustrere en bog om amerikanske kvinders erhvervsudsigter ud fra egne erfaringer. Hun havde intentioner om at tage arbejde på fabrikker, i butikker og hos private. Men projektet blev for vanskeligt at gennemføre, og hun ernærede sig som maler og illustrator.
Hedvig Collin arbejdede ofte sammen med andre kvinder. Især samarbejdet med forfatterinden Karin Michaëlis blev frugtbart, som det bl.a. ses i børnebogen Bibi, 1929, en pædagogisk og humoristisk præsentation af Danmarks geografi, historie og kultur. Denne stil videreførte Hedvig Collin med bøger tiltænkt det amerikanske publikum, hvor hun selv stod som forfatter og illustrator, fx Two Viking Boys, 1949, der omhandler de danske sagnkonger Roar og Helge, og Young Hans Christian Andersen, 1955, om digteren H.C. Andersen. Hendes familie havde været knyttet til eventyrdigteren, bl.a. gennem farfaderen Theodor C., der i 1862 havde fotograferet ham i haven ved den Collinske gård i Amaliegade. Hedvig Collin samarbejdede også med billedhuggeren Thyra Boldsen om projektet The International Exchange of Educational and Cultural Films. Filmmediet var i øvrigt velkendt for Hedvig Collin, idet faderen i 1919 havde fået bevilling til Holte Biograf. Hedvig Collin mestrede tillige satiren, hvilket fremgår af flere tegninger.
Kommentarer
Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.