Faktaboks

Elna Fonnesbech-Sandberg
Elna Vilhelmine Fonnesbech-Sandberg
Født
22. marts 1892, København
Død
6. marts 1994, Gentofte sogn
Arbejdsliv
Maler og kunstsamler
Familie

Forældre: forretningsindehaver Jacob Frederik Vilhelm Riegels (1863-1943) og Mathilde Marie Pouline Hansson (1862-1932).

Gift 27. august 1918 med tegrosserer Torben F.-S., født 15. januar 1891 i København, død 15. maj 1974 i Næstved, s. af tegrosserer Christoffer Severin Sandberg og Jenny Emma Hilda Petersen. Ægteskabet opløst 1945.

Gift 14. juni 1979 med maler Niels Jensen, født 28. august 1912 i Ødis sogn, s. af landmand Martin J. og kokkepige Mette Marlene Petersen.

Børn: Ib (1920).

Elna Fonnesbech-Sandberg
Gennem de abstrakte kunstnere lærte Elna Fonnesbech-Sandberg psykoanalytikeren Sigurd Næsgaard at kende. Han kom til at betyde meget for hendes personlige udvikling, idet han rådede hende til at sælge samlingen, hvis hun selv ville være kunstner. Hun fulgte hans råd og fortrød aldrig denne drastiske beslutning, som gav hende mulighed for at udfolde sine egne kreative evner. I 1947 debuterede Elna Fonnesbech-Sandberg i galleri Tokanten.
Elna Fonnesbech-Sandberg
Af /Ritzau Scanpix.

Elna Fonnesbech-Sandberg voksede op i et borgerligt miljø på Frbg. Hun var tæt knyttet til sin fader, der var indehaver af Forst- og Jagthuset, og som samlede på de mærkeligste objekter, lige fra oldnordiske stensager til fugleæg. Moderen var med Elna Fonnesbech-Sandbergs ord opofrende og kærlig, men med et depressivt sind, som gjorde, at der herskede en tung og trist stemning i hjemmet.

Allerede som barn begyndte Elna Fonnesbech-Sandberg at samle reproduktioner af kendte malere. Hendes første egentlige kunstsamling bestod af kinesisk kunst. Da hun indså, at hun aldrig kunne komme i besiddelse af de allerbedste værker, solgte hun den. Senere rettede hun, efter et par års studier i kunsthistorie ved Københavns Universitet, sin opmærksomhed mod den moderne kunst. Hun begyndte at købe værker af de kunstnere, der i dag betegnes som de klassiske modernister, bl.a. Harald Giersing, Karl Isakson, Søren Hjorth Nielsen, Niels Lergaard, Vilhelm Lundstrøm, Olaf Rude, William Scharff, Jens Søndergaard og Edvard Weie. Det allerførste billede, hun købte, var Kornmarken af Søndergaard, et maleri som hun holdt særlig meget af. Hun fandt i hans værker ægthed og autenticitet samt varme menneskelige kvaliteter, hvilket også kendetegnede andre kunstnere fra samlingen, bl.a. John Christensen, barbermaleren fra Nørrebro. Hos Henry Heerup fandt hun et eventyrligt og frodigt univers med trolde, hjerter, fugle og madonnaer. Elna Fonnesbech-Sandberg skabte efterhånden en enestående samling med mange hovedværker, som i dag er i danske museers eje.

Ved Anden Verdenskrigs udbrud begyndte ægtefællens teforretning at gå dårligt. Elna Fonnesbech-Sandberg blev derfor i 1940 nødt til at sælge sin samling for at redde familiens økonomi. Det var et hårdt slag for hende. Kort tid efter lærte hun Asger Jorn at kende. Hun begyndte at købe nogle af hans billeder og stiftede gennem ham bekendtskab med hele den kreds af unge abstrakte kunstnere, som senere blev kaldet Cobra-malere, bl.a. Ejler Bille, Egill Jacobsen, Carl-Henning Pedersen og Else Alfelt. Et dybt venskab nærede hun til Jorn, som betegnede sine malerier fra denne periode som “Didaska-billeder”, en sammensætning af Elna Fonnesbech-Sandbergs kælenavn Dida og hans eget fornavn. Selvom hendes midler var beskedne, lykkedes det hende at skabe en ny, prægtig samling. Den blev efterhånden endnu mere omfattende end den første, og hendes hjem på Gammel Kongevej blev hurtigt fyldt op med de unge kunstneres arbejder. Hun følte en lidenskabelig trang til at omgive sig med disse malerier, som repræsenterede en ny verden for hende. Hun ønskede også at viderebringe sin begejstring til andre kunstinteresserede og holdt åbent hus i sin lejlighed hver onsdag. Gennem de abstrakte kunstnere lærte Elna Fonnesbech-Sandberg psykoanalytikeren Sigurd Næsgaard at kende. Han kom til at betyde meget for hendes personlige udvikling, idet han rådede hende til at sælge samlingen, hvis hun selv ville være kunstner. Hun fulgte hans råd og fortrød aldrig denne drastiske beslutning, som gav hende mulighed for at udfolde sine egne kreative evner. Hovedparten af værkerne blev købt af samlerne Anna og Kresten Krestensen og danner i dag en vigtig del af samlingen på Nordjyllands Kunstmuseum. I 1947 debuterede Elna Fonnesbech-Sandberg i galleri Tokanten med farverige og lidt naive akvareller, som Jorn roste meget. Ligesom hendes abstrakte venners billeder fremstillede hendes malerier en eventyrlig og gådefuld verden befolket med drømmeagtige væsener, trolde og fugle. Mens de tidlige billeder lå meget tæt på de værker, hun havde samlet, blev hendes stil efterhånden mere personlig. Hendes malerier var oftest meget koloristiske og pastose, ornamentale som et orientalsk tæppe med slyngede linier og små farvede felter. Farven blev lagt på, lag efter lag, gnedet ud og lagt på igen, i en langsommelig proces. Elna Fonnesbech-Sandberg deltog i flere gruppeudstillinger og blev i 1949 medlem af sammenslutningen Spiralen, hvor hun lærte sin anden mand, maleren Niels Jensen, at kende. Hun havde en række separatudstillinger i Skandinavien, Tyskland, Frankrig og Belgien. Fra 1953 udstillede hun under navnet Elna Riegels.

Elna Fonnesbech-Sandberg er blevet portrætteret af mange kunstnere, heriblandt Rude og John Christensen, som var betaget af hendes smukke ansigt og flammende røde hår. I sine erindringer Dem jeg mødte, 1945, fortalte hun om sit virke som samler og om sit venskab med de kunstnere, som i så høj grad berigede hendes liv. Den glæde og livsmening, som hun følte ved at samle på billeder, fik hun senere ved selv at udtrykke sig kunstnerisk. Som samler havde hun en enestående sans for kvaliteten hos de unge kunstnere, hvis talenter hun mere end nogen anden var opmærksom på.

Beskrivelser og portrætter af Elna Fonnesbech-Sandberg

  • Mal. fra 1933 af Olaf Rude på Fyns Kunstmus. Mal. fra 1938 af Kirsten Kjær i Kirsten Kjærs Mus. Tegn. fra 1939 af Bent v. Müller i Kobberstiksaml. Foto i Det Kgl. Bibliotek.
  • Erik Andreasen: Elna Fonnesbech-Sandberg, 1985.

Tilknytning til organisationer

Læs mere i Dansk Biografisk Leksikon

Om den digitale udgave

KVINFO's logo
Fra 2001 til 2022 stillede KVINFO Dansk Kvindebiografisk Leksikon gratis til rådighed for befolkningen i den digitale udgave, der nu findes på lex.dk.
KVINFO's logo
Af .

KVINFO erhvervede de digitale ikke-kommercielle rettigheder til Dansk Kvindebiografisk Leksikon i 2001 og stillede værket til rådighed for offentligheden i en gratis online-udgave, hvor læserne fik mulighed for at søge på kryds og tværs i leksikonet.

Siden oktober 2022 har den digitale udgave været videreført på lex.dk, hvor man ved søgning tillige får resultater fra de øvrige værker på platformen. På lex.dk er mange af biografierne også blevet forsynet med fotos og illustrationer.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig