Sanne Salomonsen har gennem årtier været en institution i dansk rock og dannet skole for en hel generation af danske sangspirer. Hendes store og dynamiske stemme, der bl.a. er inspireret af de sorte amerikanske sangerinder Aretha Franklin og Chaka Khan, spænder fra sensuel inderlighed til kraftfuld, rå styrke. Sanne Salomonsen blev kendt for at indtage scenen som et veloplagt energibundt med sit lange, lyse viltre hår, en kraftig makeup og med en kropslig udstråling, man ellers sjældent så i dansk rock.
Sanne Salomonsen voksede op i Holte nord for København i en musikalsk familie, hvor faderen var amatørjazzpianist. Allerede som seksårig optrådte hun som elverpige i en tv-udgave af balletten Elverhøj, og som 13-årig debuterede hun som sangerinde i et lokalt band. Året efter optrådte hun med Curled Edge sammen med musikere fra bl.a. The Beefeaters og Maxwells. Hun forlod skolen efter 9. klasse for at synge med i musicalen Hair og var senere med i musicalerne Godspell og Touch på ABC Teatret. Hun fik så stor succes, at pladeselskabet Sonet besluttede at udgive den 17-årige sangerindes debut-lp, hvor bl.a. trompetisten Palle Mikkelborg og trommeslageren Kasper Winding medvirkede. Pladen udkom i 1973, og samme år flyttede hun sammen med bassisten Bo Stief, som hun senere var gift med i en årrække.
I løbet af 1970’erne var Sanne Salomonsen med i flere, meget forskellige grupper og eksperimenterede med et væld af genrer fra international pop i Flair over traditionel jazz i Kansas City Stompers til den eksperimenterende jazz-rock i V8. I 1980 fandt hun et musikalsk stabilt ståsted i rockbandet Sneakers, hvor hun dyrkede en mere enkel blues- og soulinspireret sangstil. Bandet blev ledet af hendes samlever, keyboardspilleren Morten Kærså. I denne periode brød Sanne Salomonsen for alvor igennem til et stort publikum, en popularitet, der blev styrket af hendes medvirken i det fremtrædende Anne Linnet Band i årene 1979-82. Venskabet med Anne Linnet førte senere til samarbejde om aids-kampagnehittet og grammyvinderen Den jeg elsker samt om musikken til musicalen Gøngehøvdingen, der havde premiere på Odense Teater i 1990. Sanne Salomonsen medvirkede desuden i flere revy-, teater- og filmprojekter, bl.a. som skuespiller i Ole Roos’ besættelsesfilm Forræderne fra 1983.
I midten af 1980’erne giftede Sanne Salomonsen sig med den svenske guitarist og rockstjerne Mats Ronander og flyttede til Stockholm, hvor de fik sønnen Victor. Allerede få måneder efter fødslen drog hun på turné; hun tog sønnen med og medbragte sin moder som babysitter. Fra 1985 udsendte Sanne Salomonsen en plade ca. hvert andet år. Efter en periode med rå guitarrock fik hun et nyt gennembrud i 1989 med den blidere og mere velpolerede plade Sanne, der blev årets mest solgte danske rockalbum. Ronanders og Sanne Salomonsens veje skiltes i 1992, og hun flyttede på landet på en gård i Vendsyssel. Næste musikalske vendepunkt indtraf, da hun på jazzbassisten Chris Minh Dokys opfordring drog til New York i 1998 for at jamme med hans band. Besøget udmundede i den jazzinspirerede plade In A New York Minute, hvor der levnes plads til Sanne Salomonsens dynamiske stemme og et mere intimt og nærværende, personligt udtryk.
Gennem hele sin karriere har Sanne Salomonsen været en socialt engageret kunstner, der bl.a. har støttet Amnesty International og sager som kampen mod aids. Hun er et søgende menneske, der tror på reinkarnation, dyrker yoga og har mediteret, siden hun var 13 år; selv kalder hun sig for en uforbederlig gammel hippie, der tror på “peace, love and understanding”. I 1995 blev hun udnævnt til æresmedlem i Dansk Artistforbund.
Kommentarer
Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.