Faktaboks

Rhea Leman
Rhea Alice Needleman (Leman)
Født
5. november 1954, New York, USA
Arbejdsliv
Koreograf og instruktør
Familie

Forældre: direktør Joseph Needleman (født 1921) og dekan Wilma Biren (født 1923).

Gift 9. januar 1981 (b.v.) med forfatter, instruktør Hans Kragh-Jacobsen, født 21. juni 1945 i København, s. af mejeribestyrer Paul K.-J. og Inge Lise Jensen.

Børn: Daniel Jacob (1986).

Med sin baggrund i New Yorks kunstnermiljø havde Rhea Leman de bedst tænkelige muligheder for at skabe sig en karriere som kunstner. Som fireårig blev hun trænet i Isadora Duncan-stil, som niårig begyndte hun på American Ballet Theatre, og fra hun var 13 år, trænede hun i Martha Graham Studio. Selv følte hun dog sin egen begrænsning som danser og begyndte allerede som 14-årig at tage undervisning i koreografi. Det førte hende videre til Boston Conservatory of Music, hvor hun gik i klasse med den senere koreograf Cher Geurtze, der ligesom Rhea Leman skulle bosætte sig i Danmark og i samarbejde med Ann Crosset skabe sit eget kompagni Uppercut Danseteater. I Boston dannede Rhea Leman sammen med Geurtze kompagniet Directions Dance, hvor hun fik mulighed for at afprøve den stil, der skulle blive hendes: en tekstbaseret danseform, hvor ord og krop indgår som ligeværdige elementer i det sceniske univers.

Under Rhea Lemans første ophold i Danmark 1976-77 dannede hun dansekompagniet Second Story Dance Theatre, og sammen med dansegruppen Living Movement skabte hun forestillingen The Clan, 1977. Året efter koreograferede hun Heksemyter og Summerdance, men først i 1981, da hun giftede sig med forfatteren Hans Kragh-Jacobsen, bosatte hun sig fast i Danmark. I 1982 dannede hun sammen med Jette Christensen og Tess de Quineey kompagniet The Ladies. Forestillingen Venedig, 1984, betegner et vendepunkt i hendes kunstneriske løbebane, idet hun begyndte at inkorporere filmiske virkemidler. Netop brugen af filmmediets fortællende struktur blev en gennemgående teknik i de følgende værker Puzzle In Night-Lights, 1987, inspireret af 1940’ernes film noir-stil, Zebra hvisken, 1988, og History of the Moving Picture, 1990. I 1985 tog kompagniet navneforandring til Teater Tango og skabte en lang række forestillinger, som i deres teatralske symbiose mellem ord, dans, film og scenografi blev trendsættende for det moderne dansemiljø i 1980’ernes København Ordet blev imidlertid langsomt mere påtrængende for Rhea Leman, og et ønske om udelukkende at skrive for film og tv kombineret med de stadigt vanskeligere økonomiske vilkår for dansemiljøet gjorde, at hun i 1998 sendte den resterende del af sin Teaterrådsbevilling tilbage og lukkede Teater Tango. Siden har hun skrevet og instrueret for bl.a. tv, hvor hun har gjort sig bemærket med serierne Hjerteflimmer, 1998, og Toast, 1999.

Tilknytning til organisationer

  • Second Story Dance Theatre
  • The Ladies
  • Teater Tango

Om den digitale udgave

KVINFO's logo
Fra 2001 til 2022 stillede KVINFO Dansk Kvindebiografisk Leksikon gratis til rådighed for befolkningen i den digitale udgave, der nu findes på lex.dk.
KVINFO's logo
Af .

KVINFO erhvervede de digitale ikke-kommercielle rettigheder til Dansk Kvindebiografisk Leksikon i 2001 og stillede værket til rådighed for offentligheden i en gratis online-udgave, hvor læserne fik mulighed for at søge på kryds og tværs i leksikonet.

Siden oktober 2022 har den digitale udgave været videreført på lex.dk, hvor man ved søgning tillige får resultater fra de øvrige værker på platformen. På lex.dk er mange af biografierne også blevet forsynet med fotos og illustrationer.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig