Med sin baggrund i såvel moderne dans i USA som klassisk dansk ballet har Ann Crosset tilført ny dansk dans en særlig stil af energi, vitalitet og fantasi. Dels har hun markeret sig gennem sit arbejde som koreograf og danser i Uppercut Danseteater (UD), dels som pædagog i forskellige uddannelsesinstitutioner. Hendes primære inspirationskilder har været Bournonvilleskolen for de tekniske færdigheder og de amerikanske koreografer inden for moderne dans som Martha Graham, M. Cunningham, J. Limón og Anna Sokolov, hvad angår det kunstneriske udtryk.
Ann Crosset startede med at danse som otteårig i sin hjemby Cincinnati, Ohio, hvor udgangspunktet var Bournonville- og Cechettiskolerne. Som 18- årig blev hun optaget på Julliard School of Performing Arts i New York. Tredje års praktikophold tog hun i Danmark, hvor hun var blevet anbefalet at studere hos danserne Kirsten Ralov og Fredbjørn Bjørnsson. Året efter sin afsluttende eksamen på Julliard i 1976 vendte hun tilbage til Danmark, og i 1980 mødte hun den amerikanske danser Cher Geurtze. Det var i høj grad samarbejdet med hende, som kom til at præge Ann Crossets karriere. Sammen skabte de i årene 1980-85 Ann Crosset og Cher Geurtze Danseteater, fra 1985 UD. Partnerskabet udmøntede sig bl.a. i forestillingerne Forskydninger, 1982, Childstars, 1984, og Carymarybury, 1986. Som et af de første moderne dansekompagnier i Danmark modtog UD støtte fra Statens Teaterråd. Parrets arbejde med professionelle gymnaster udviklede en banebrydende udtryksform, dels med et mere kropsligt sprog, dels ved at opsøge publikum uden for de institutionelle rammer, fx på skoler. I 1980’erne var UD sammen med Nyt Dansk Danseteater anført af Randi Patterson og Anette Abildgaard med til at stimulere interessen for moderne dans.
Imidlertid savnede Ann Crosset sit hjemland og ønskede også at give sine to børn med skuespilleren Anders Hove mulighed for at lære deres andet fædreland at kende. Ann Crosset forlod UD og flyttede 1989-93 med sin familie til Los Angeles, hvor hun dansede og koreograferede for flere forskellige dansegrupper og uddannelsesinstitutioner. Tilbage i Danmark flyttede hun 1993-95 til Oure Idrætshøjskole på Fyn, dels som kunstnerisk leder af Oure Dansekompagni, hvortil hun 1995 koreograferede Apples Are for Eating, dels som leder af danselinien, der under hendes virke blev stærkt udbygget. Efter Oure flyttede hun tilbage til København, hvor hun primært påtog sig pædagogiske opgaver, bl.a. for Statens Teaterskole, Opera-Akademiet og balletskolen på Det Kgl. Teater samt instruktør- og koreografiopgaver for teater, film og tv, bl.a. i samarbejde med instruktørerne Ina-Miriam Rosenbaum og Madeleine Røn Juul. I 1999 modtog Ann Crosset Statens Kunstfonds treårige arbejdslegat og indgik som medlem af Teaterrådet.
Kommentarer
Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.