Som en moderne troubadour, både musiker og poet, har Pia Raug med kompromisløshed afsøgt sprogets og musikkens grænser. Hendes sange, der både har nerve, hjerte og hjerne, beskriver usentimentalt tilværelsens kontraster. Hun har især optrådt på mindre spillesteder, hvor hun med fortællinger om egne oplevelser og politiske holdninger har sat sine sange i perspektiv.
Pia Raug voksede op i Odense sammen med sine forældre og en lillesøster. I 1972 blev hun klassisk-sproglig student fra Odense Katedralskole og læste herefter flere fag på Århus Universitet. Studierne blev afsluttet i 1979 med en bifagseksamen i forhistorisk arkæologi. Inspireret af en kreativ fader, der blandt meget andet spillede sav i Fynsk Harmoniforvirring, begyndte Pia Raug tidligt at synge og spille guitar. I studieårene havde hun fast engagement på restaurant Den Høje i Århus og kom i kontakt med byens folkemusikmiljø omkring værtshuset Kælderen, hvor hun bl.a. optrådte med Joan Baez- og Bob Dylansange. Efterhånden omfattede engagementerne også resten af Danmark, og repertoiret blev udvidet med danske viser og egne sange. I 1978 udkom Pia Raugs første plade Hej, lille drøm, som senere indbragte hende en guldplade for 50.000 solgte eksemplarer. Pladeudgivelsen det fra 1981, med vellykkede musikalske tolkninger af Inger Christensens digtsamling af samme navn, blev Pia Raugs kunstneriske gennembrud. De følgende år gennemlevede hun en personlig krise med angst for en kræftsygdom, hvilket prægede den både musikalsk og tekstligt eksperimenterende plade Iskrystaller fra 1983. De sproglige eksperimenter resulterede desuden i prosadigtet Huset, 1984. I 1987 flyttede Pia Raug til Strib på Fyn og indledte samme år et samarbejde med den amerikanske jazzpianist Steve Dobrogosz. De har efterfølgende lavet flere fælles udgivelser, bl.a. de to plader Længsel, 1987, og Håbet, 1991, begge med nye musikalske fortolkninger af danske salmer og sange.
I hele sin karriere har Pia Raug været en politisk engageret kunstner, der har støttet fredsbevægelser, Amnesty International, modstanden mod EF og EU m.m. I 1991 stillede hun op til folketingsvalget for Enhedslisten, men kom trods mange personlige stemmer ikke ind. Gennem sit mangeårige arbejde i komponistforeningen Danske Jazz, Beat og Folkemusik Autorer har hun været musikpolitisk ordfører for den rytmiske musik, og gennem årene har hun bl.a. været medlem af Statens Musikråd, KODAs Råd og Nordisk Råds musikkomité NOMUS. I 1990 modtog Pia Raug det svenske Alf Hampe-stipendium for sin indsats for visen i Norden, og i 1997 fik hun såvel HKs Jytte-pris som Natalie Zahles Rejselegat.
Kommentarer
Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.