Faktaboks

Nina Schiøttz
Født
12. september 1942, København
Arbejdsliv
Scenograf
Familie

Forældre: regnskabschef Eyvin Seward S. (1910-78) og Eva Ulrika Andersen (1911-93).

Gift 23. oktober 1965 med skuespiller Geert Vindahl Andersen, født 25. september 1943 i Jægersborg sogn, s. af murer Haagen V. A. og Marie Oda Sofie Petersen. Ægteskabet opløst 1971.

Børn: Anton (1966).

Nina Schiøttz tog realeksamen på Maglegårdsskolen i Gentofte. Hendes forældre tog hende ofte med i teatret, og det vakte tidligt hendes interesse for scenen. Allerede som 13-årig vidste hun, at hun ville lave noget med teater. Det var især kostumer og hatte, der tændte hendes interesse. Men det var mødet med scenografen Helge Refn, der gjorde udslaget. Da der ikke var nogen scenografuddannelse dengang, søgte hun i 1959 ind på Kunsthåndværkerskolen og gik to år på modelinien og tre år på reklamelinien. Hun gik i klasse med den senere dramatiker Leif Petersen, der bragte hende i forbindelse med Studenterscenen og instruktøren Klaus Hoffmeyer. Det førte til, at hun i 1965 tegnede plakaten til Jess Ørnsbos debutstykke Dværgen, der blev væk, der blev opført på Studenterscenen .

Nina Schiøttz debuterede i 1966 hos Arne Skovhus med scenografien til Dronningmøllerevyen Ta’ billetten instrueret af Lulu Ziegler, og hun har lige siden været travlt optaget af at lave scenografi. I begyndelsen skabte hun scenografien til det politiske teater under Skovhus’ ledelse på Fiolteatret, der først holdt til i Fiolstræde, senere på Halmtorvet, hvor det lille rum i Kødbyen med de faste bærende søjler var en stærk udfordring. Her lavede hun bl.a. i 1970 scenografien til stykket Orden hersker i Berlin i Skovhus’ instruktion, og i 1972 til den spændende ungdomsforestilling Alice i underverdenen, instrueret af Hanne Lindorff. Til denne forestilling havde hun skabt en dekoration i sølv, sort, hvidt og “fnysende ung pink” og med meget fantasifulde kostumer. Hendes forestillingsplakater var så gode og iøjnefaldende, at de også blev hængt op i mange hjem.

Nina Schiøttz har lavet scenografi på alle tre landsdelsscener, bl.a. til Bertolt Brechts Det gode menneske fra Sezuan, 1976, i Ålborg og Leif Petersens Revolution forbudt, 1973, i Århus, begge instrueret af Asger Bonfils, og musicalen West Side Story, 1983, instrueret af Bjarne Sloth Thorup i Odense. På Det Kgl.Teater har hun bl.a. lavet Egon Wolffs Papirblomster, 1976, instrueret af Carlo M. Pedersen og Finn Methlings Naboerne, 1979, instrueret af Mogens Pedersen. På Folketeatret udførte hun i 1975 scenografien til Kjeld Abells Melodien, der blev væk, instrueret af Palle Kjærulff-Schmidt, med en kubistisk inspireret og meget “Abellsk” scenografi. Ligeledes på Folketeatret lavede hun scenografien til musik- og familieforestillingen Nattergalen, 1998, skrevet, bearbejdet og instrueret af Preben Harris, bygget over H.C.Andersens eventyr og med musik af Sebastian. Her var et gyldent eventyrslot og “kinesiske” kostumer, og hele sceneteknikken blev taget i brug til bjerge med vandfald og en kunstig sø. På Den Jyske Opera lavede hun scenografi til Mozarts opera Figaros bryllup instrueret af Mogens Pedersen til turné i 1996. Til Det Danske Teaters turnéer med Shakespeares Romeo og Julie, 1988, instrueret af Ib Thorup, og Holger Drachmanns Der var engang, 1995, instrueret af Mogens Pedersen, viste hun med sin scenografi de mest raffinerede løsninger på turnéteatrets daglige arbejde med at pakke hele forestillingen ud og ind. Hun har også arbejdet på gruppeteatre og intimscener. En bemærkelsesværdig forestilling var Jorden rundt i 80 dage, 1981, bygget på J. Vernes roman og instrueret af Kjærulff-Schmidt, på det gamle Hippodromen, hvor der både var en elefant, et tog, en kuldamper og en indisk bålbrænding med på den diminutive scene. En af de mere usædvanlige opgaver var scenografien til den gamle operette Styrmand Carlsens flammer, 1990, instrueret af Peter Langdal i Cirkusbygningen med Stillehavsøen liggende midt ude i den “vandfyldte” manege på en dreje- og elevatorscene. Her kunne hun bruge lidt af den store sejlererfaring, hun havde erhvervet, da hun i 1982 sejlede over Stillehavet. Hun har også lavet scenografi til flere revyer, bl.a. EEC-revy på Fiolteatret 1972 og til Bornholmerrevyen Mågen letter, 1998,instrueret af Waage Sandø, og hun har en særlig sans for at give revyens idé det helt præcise udtryk i dekoration og kostumer.

Nina Schiøttz har været medlem af Teaterrådet 1984-88, af Nordisk Teater og Danse-komité 1989-94, af bestyrelsen for Folketeatret 1984-94 og igen fra 1997, af bestyrelsen for Hotel Pro Forma fra 1991 og for Sammenslutningen af Danske Scenografer. Hendes teaterplakater har været udstillet på Svalegangen i 1968, og hun har endvidere haft en meget rost udstilling af skitser og tegninger til Det gode menneske fra Sezuan i Galleri Admiral i 1977. Desuden har hun udstillet tegninger til flere af sine forestillinger på Folketeatret i 1996 og på Svanekegården på Bornholm i 1997.

Tilknytning til organisationer

Om den digitale udgave

KVINFO's logo
Fra 2001 til 2022 stillede KVINFO Dansk Kvindebiografisk Leksikon gratis til rådighed for befolkningen i den digitale udgave, der nu findes på lex.dk.
KVINFO's logo
Af .

KVINFO erhvervede de digitale ikke-kommercielle rettigheder til Dansk Kvindebiografisk Leksikon i 2001 og stillede værket til rådighed for offentligheden i en gratis online-udgave, hvor læserne fik mulighed for at søge på kryds og tværs i leksikonet.

Siden oktober 2022 har den digitale udgave været videreført på lex.dk, hvor man ved søgning tillige får resultater fra de øvrige værker på platformen. På lex.dk er mange af biografierne også blevet forsynet med fotos og illustrationer.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig