Nancy Dalberg voksede op under velhavende forhold på det sydfynske gods Mullerup. Hun ville egentlig have uddannet sig til pianist og drev også sine studier hos professor Ove Christensen så vidt, at hun i 1907 kunne afholde en velgørenhedskoncert. På grund af en armlidelse måtte hun imidlertid opgive klaverstudierne, og 1909-11 studerede hun musikteori og komposition hos komponisten og dirigenten Johan Svendsen. Efter yderligere studier hos komponisten Fini Henriques blev hun i 1913 elev af Carl Nielsen, som ikke blot underviste hende i komposition og instrumentation, men tillige blev en god ven og musikalsk støtte. Han var således med til at uropføre hendes første strygekvartet ved en musikaften i hendes hjem i 1914, og efter den vellykkede opførelse afholdt hun året efter en kompositionsaften i Odd Fellow Palæet. Her fik hun foruden strygekvartetten og en række sange opført kammermusik for violoncel og klaver samt en Scherzo for Strygeorkester, dirigeret af Carl Nielsen.
Efter koncerten i Odd Fellow Palæet tog Nancy Dalberg fat på at komponere en symfoni, som sammen med scherzoen og endnu et nyt værk Capriccio for Orkester blev uropført under Carl Nielsens taktstok i 1918. Det undgik ikke anmeldernes opmærksomhed, at Nancy Dalberg hermed var den første danske kvinde, der præsenterede sig som symfoniker. Skønt symfonien indbragte hende en vis respekt, “saa godt gjort et Musiker-Arbejde, at mangen en af hendes mandlige Kolleger meget vel kunde være den bekendt”, så var anmelderne generelt forbeholdne over for hendes kompositioner. Kritikken af hendes anden strygekvartet, som opførtes i 1922, er karakteristisk for modtagelsen af hendes værker, idet det påtaltes, at den var så pertentligt udarbejdet i detaljen, at helheden gik tabt. Ingen kunne dog frakende hende kompositionsteknisk dygtighed. Carl Nielsen satte så stor pris på Nancy Dalberg, at han lod hende assistere sig ved instrumenteringen af værkerne Aladdin og Fynsk Foraar. Såvel hendes tre kvartetter som kammermusikværkerne for cello og klaver samt violin og klaver opnåede flere senere opførelser ved nogle af landets fornemste kammermusikere. Men navnlig hendes mange sange med tekster af bl.a. Hans Hartvig Seedorff, Selma Lagerlöf, Johannes Jørgensen og Martin Andersen Nexø opnåede relativt stor udbredelse. I 1937 afholdt kusinen Else Ammentorp og Ingeborg Steffensen, akkompagneret af Beate Novi, en sangaften udelukkende med Nancy Dalbergs sange.
Allerede i en alder af 20 år havde Nancy Dalberg ægtet ingeniørofficeren Erik D. Han delte hendes interesse for musik og komponerede selv lejlighedssange. Men ægteskabet blev ikke lykkeligt, og med hans tiltagende sindssygdom blev der fra midten af 1930’erne lagt en dæmper på Nancy Dalbergs muligheder for at skabe musik. 50 år efter hendes død udgav pladeselskabet Dacapo i 1999 en cd med en række af hendes vokale og instrumentale værker.
Kommentarer
Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.