M. Mørks Skole og Hjem for Børn og unge Piger, som gradvis voksede fra 70 til 400 elever, heraf 50-70 kostelever, blev på flere måder et pædagogisk og kulturelt kraftcenter i lokalområdet. Der blev lagt stor vægt på at vække elevernes interesse gennem en direkte appel til deres sanser, i de mindste klasser næsten uden brug af bøger, ved en udbredt brug af sang, leg, udflugter og levende fortælling i timerne.
Denne pædagogiske indstilling medførte, at skolen kom på kollisionskurs med ministeriets barske eksamenskrav, der prioriterede boglig viden. Men da hele hensigten med skolen jo var at kvalificere samfundets spindeside, var denne udfordring hverken uvelkommen eller uventet. Marie Mørk støttede sig til erfaringerne fra barndomshjemmet, "skolegangen" og tiden hos Zahle og søgte bevidst at give sin skole et præg af højskole. I de ældste klasser var der afsat to ugentlige timer på skemaet til foredrag om især historiske og kulturhistoriske emner, og på kostskolen arrangeredes årligt et antal foredragsaftener, hvor der også var adgang for folk fra byen, og hvor foredragsholderne var kulturpersonligheder som fx H.F. Feilberg, P.A. Rosenberg, Vilh. Andersen, Jakob Knudsen og Holger Begtrup. De var alle personlige venner og bekendte, og de kom trofast igen og igen ofte gennem mange år.
Det hører med til billedet af Marie Mørk, at hun ikke veg tilbage for at prøve nye idéer. I 1905 var hun således blandt de første til at starte undervisningen i "kvindelig Husgerning", som altså ikke kun var madlavning, men også vask, strygning osv. I 1927 gennemførte hun, i en alder af 66 år, efter forbillede fra Elisabeth Brøndsteds skole i Ålborg et forsøg med terminslæsning, hvor undervisningen i fagene koncentreredes i vekslende terminer præget af flere timer i færre fag.
Kommentarer
Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.