Faktaboks

Lise la Cour
Født
21. august 1944, København
Død
2016
Arbejdsliv
Danser, koreograf, administrator og viceballetmester
Familie

Forældre: personalechef Mogens la C. (1905-91) og indkøbschef Elga Gurli Nielsen (født 1911).

Gift 9. december 1965 med solodanser, balletmester Peter Martins, født 27. oktober 1946 i København, s. af ingeniør Børge M. og Tove Christa Ørnberg. Ægteskabet opløst 1969.

Gift 31. december 1981 med dirigent Frans Henrik Rasmussen, født 9. juni 1944 i Ålborg, s. af apoteker Gustav Emmanuel Christian R. og Karen Nielsine Jensen (farmaceut, politiker Karen Rasmussen). Ægteskabet opløst 1994.

Gift 2. august 1998 med musiker, sanger Bengt Göran Torsten Bjernhager, født 8. maj 1949 i Malmø, Sverige, s. af brandmajor Erik B. og frisør Birgit Svensson.

Børn: Nilas Christian (1967), Ask (1982), Mikkel (1984).

Få danserinder har favnet så vidt som Lise la Cour. Med afsæt i sit danserliv har hun formået at skabe sig en karriere bag scenen, efter at virket på scenen var slut. Som danser, instruktør, koreograf og ikke mindst administrator for såvel Den Kgl. Ballet som Den Kgl. Opera har hun sat sit præg på adskillige værker både inden for og uden for teatret på Kongens Nytorv.

Lise la Cour har været et ægte barn af Det Kgl. Teater, hvor hun startede på balletskolen som niårig stærkt tilskyndet af Børge Ralov, som hun havde danset hos i tre måneder. I 1961 debuterede hun som Anne Frank i den engelske koreograf K. MacMillans Under jorden, hvor hun dannede par med Arne Bech, og herefter fulgte en perlerække af gode roller. Hun dansede den unge pige i Den skønne Donau, 1962, pas de six’en i Napoli, 1963, og året efter pigen i Stemninger sammen med den debuterende Peter Martins, som hun senere blev gift og fik sønnen Nilas med. I 1965 var hun Elisa i Konservatoriet. Hun dansede også i flere moderne værker fra den amerikanske koreograf G. Balanchines Fire temperamenter, 1963, over Flemming Flindts Den unge mand skal giftes, 1967, til den store russerbravour som sigøjnerinden i Don Quixote, 1988. Fra slutningen af 1970’erne var det imidlertid som koreograf, at hun gjorde sig bemærket. Daniel Bohr inviterede hende til at skabe koreografien til hans Kurt Weill-cabaret på Det Kgl. Teater i 1978, og det åbnede nye kunstneriske perspektiver for Lise la Cour, som længe havde næret ønske om at kombinere sin store interesse for opera med lysten til at skabe koreografi. Hendes første selvstændige værk blev westernballetten Gry, 1982, og seks år senere startede den række af H.C. Andersen-børneballetter, som i samarbejdet med især komponisten Bent Fabricius-Bjerre og kunstneren og scenografen Bjørn Wiinblad blev hendes kunstneriske kendemærke. Den første Hyrdinden og skorstensfejeren, 1988, til August Ennas musik og Søren Frandsens scenografi blev skabt på balletmester Frank Andersens opfordring i anledning af uddelingen af H.C. Andersen-Balletprisen i 1988, og herefter fulgte Den grimme ælling, 1989, Klods Hans, 1990, Den lille havfrue, 1992, og Fyrtøjet i 1995. I 1992 skabte hun Verdens sol til verdensudstillingen i Barcelona, Spanien, og i 1993 Triade til åbningen af Det Kgl. Teaters intimscene i Baron Boltens Gård. Hendes mange koreografiske opgaver i ind- og udland og især for Den Kgl. Operas musicals og operetter resulterede 1997 i opsætningen af børneoperaen Prinsesse Dajli til Torben Petersens musik, hvor Lise la Cour både instruerede, koreograferede og gav inspiration til scenografien.

I 1988 opfordrede Frank Andersen, som allerede tidligt i sin balletmesterperiode havde en vanskelig dialog med danserne, Lise la Cour til at blive viceballetmester, fordi han vidste, at han i hende ville få en loyal, energisk og hårdtarbejdende administrator, som med sit næsten livslange kendskab til Det Kgl. Teater havde potentiale til at få tingene til at glide. Det lykkedes, men kort efter indsættelsen af Peter Schaufuss som balletmester i 1994 tog Lise la Cour sin afsked fra Det Kgl. Teater og arbejdede nogle år freelance som instruktør og koreograf, før hun i 1999 satte sig i stolen som administrator for Den Kgl. Opera. I 1989 blev hun udnævnt til ridder af Dannebrogordenen.

Beskrivelser og portrætter af Lise la Cour

  • Foto i Det Kgl. Bibliotek.

Tilknytning til organisationer

Om den digitale udgave

KVINFO's logo
Fra 2001 til 2022 stillede KVINFO Dansk Kvindebiografisk Leksikon gratis til rådighed for befolkningen i den digitale udgave, der nu findes på lex.dk.
KVINFO's logo
Af .

KVINFO erhvervede de digitale ikke-kommercielle rettigheder til Dansk Kvindebiografisk Leksikon i 2001 og stillede værket til rådighed for offentligheden i en gratis online-udgave, hvor læserne fik mulighed for at søge på kryds og tværs i leksikonet.

Siden oktober 2022 har den digitale udgave været videreført på lex.dk, hvor man ved søgning tillige får resultater fra de øvrige værker på platformen. På lex.dk er mange af biografierne også blevet forsynet med fotos og illustrationer.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig