Kirsten Becker havde allerede i barndommen haft lyst til og vist evner for tegning. Hjemmet så gerne, at hun fik en uddannelse inden for det felt, hun selv ønskede. Efter realeksamen 1932 kom hun på kunsthåndværkerskole i Hamburg 1933-37, derefter på akademiet i Düsseldorf 1937-38. I Danmark tog hun afgang fra Kunsthåndværkerskolens væveskole i 1942. Som vævelærer havde Kirsten Becker her Gerda Henning, der på sin side videreførte de gamle håndværksmæssige traditioner fra sin læremester Gustav Hermann Schulze. I 1946 oprettede Kirsten Becker og hendes senere ægtefælle væveren John B. fælles værksted i en tørrekælder i Vanløse. De var begge ivrige efter at bruge deres uddannelse og virke selvstændigt nu, da Anden Verdenskrig var forbi, og man atter kunne få tildeling af garner. Nogle år senere købte de en ejendom i Søllerød, hvor de byggede til og skabte værkstedsplads for uddannede vævere og elever. Driften af værkstedet og de arbejder, som udgik herfra, blev i høj grad et fælles anliggende, hvor det ofte kan være svært at skelne mellem ægtefællernes indsats. Det var dog Kirsten Becker, der underviste eleverne de første tre måneder, som var prøvetid. Var eleven egnet, blev der skrevet kontrakt, hvorefter de hos John B. lærte mere komplicerede bindinger. Samtidig tilså hun deres og de uddannede væveres arbejder på værkstedet. Det hed sig, at det var en hård skole at komme igennem. Men det har også vist sig, at de elever, som forstod at holde ved, kom derfra med en stor ballast af håndværksmæssig kunnen, og det er samtidig et faktum, at det aldrig blev nødvendigt at annoncere; folk meldte sig på anbefaling af tidligere elever. Da værkstedet var på sit højeste, beskæftigede det 12 personer. Flere af de uddannede elever er senere blevet ansat som undervisere og konservatorer. Indflydelsen på nutidens vævere har således været betydelig.
Op gennem 1950’erne, 1960’erne og 1970’erne var der stor efterspørgsel efter værkstedets arbejder. Medvirkende hertil var et påbud om, at danske ambassader skulle udstyres med dansk design. Kirsten Becker har sammen med John B. leveret et stort antal bestillinger til ambassader, skoler, kirker m.m., i samarbejde med Arne Jacobsen bl.a. tekstilt udstyr til SAS-hotellet i Hammerichsgade. Repertoiret spændte vidt: tæpper, sceneforhæng, gardiner, messehagler og andre kirketekstiler samt dækketøjer. I nutidens hurtige udskiftninger har leverancerne til SAS-hotellet måttet vige for nyindretning, men bevarede værker kan i Danmark ses på Kunstindustrimuseet og Louisiana, i udlandet på Det Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum, Trondheim, og Museum of Modern Art, New York. Kirsten Becker blev tildelt Kay Bojesens Mindelegat 1963 og Hirschsprungs Legat 1964.
Kommentarer
Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.