Gudrun Lund blev født i Ålborg, men voksede op i bl.a. Ribe og Nyborg. Musikken kom tidligt ind i hendes liv, allerede som fire-femårig lærte hun at spille klaver, senere også violin og bratsch. I 1949 begyndte hun at studere musik, tysk og engelsk ved Københavns. Universitet, afsluttende med en cand.mag.-grad i 1955. Parallelt hermed studerede hun klaver ved Musikkonservatoriet, hvorfra hun tog musikpædagogisk diplomeksamen i 1953. Efter giftermål flyttede hun til USA 1956-66, hvor ægtefællen fik arbejde, og Gudrun Lund passede hjem og børn. Der var dog også overskud til beskæftigelse med musikken, bl.a. underviste hun i klaver og spillede ved private koncerter. I USA blev hendes interesse for moderne musik vakt. Efter hjemkomsten til Danmark fik hun ansættelse som seminarielektor ved Københavns Dag- og Aftenseminarium i Skovlunde, en stilling, hun bevarede indtil 1995. På seminariet underviste hun i musik og senere i engelsk. Det var i forbindelse med undervisningen på seminariet, at hun opdagede sine evner som komponist, bl.a. ved at komponere egne musikdiktater.
Gudrun Lund begyndte at komponere i 1976 og kastede sig med stor energi og lidenskab ud i sin nye metier, som hun umiddelbart følte sig hjemme i. Hun skrev hurtigt, brugte ca. en måned på hvert nyt værk, mens hun sideløbende havde fuldtidsarbejde og hjemlige pligter at passe. I et år var hun elev hos Svend S. Schultz og senere et år hos Mogens Winkel Holm. I starten skrev hun værker for mange forskellige besætninger, hvor hun afprøvede instrumenternes muligheder. I dette arbejde fik hun støtte af sine mange musikervenner, der vejledte hende og spillede hendes værker. I 1978 blev hun medlem af Komponistforeningen, og omkring årtusindeskiftet havde hun skrevet 145 opus. 1983-84 rejste hun til USA med støtte fra Komponistforeningens legat for at studere komposition ved Hartt College of Music. Her fik hun bl.a. bestilling på et værk for brass band, Negotiations, uropført af The Harvard University Wind Ensemble i 1984. I Danmark blev hun støttet af foreningen Kvinder i Musik, der både bestilte værker hos hende og dannede forum for mange førsteopførelser. Således blev Walking Along for klarinet og orkester uropført under Nordisk Kvindemusik Festival i Oslo i 1988. Mange af Gudrun Lunds værker er skrevet for usædvanlige besætninger som et resultat af bestillinger fra diverse ensembler: Fløjtekvartetten blev bestilt af Con Anima-ensemblet, Ti tankevækkende udsagn for mezzosopran, fløjte, cello og akkordeon og til tekst af Søren Kierkegaard af Wärme-Kvartetten, der også har indspillet værket på cd, og Talks af Trio Divertimento. Talks opus 136 for fløjte, klarinet og fagot består af fire satser, hvis titler angiver inspirationskilden til musikken. I 2. satsen Politicians fastholder hvert instrument fx sit eget forløb uden at bøje sig efter de andre. Tonesproget i værket er atonalt, men kontinuerligt, til tider let og diverterende. I sidste sats, Solving Problems, benyttes kvasi-slagtøjsmæssige “støj”-effekter fra pusten i instrumenternes rør. Talks er udgivet på cd.
Da Gudrun Lund startede sin komponistkarriere forholdsvis sent, blev hun ikke som en selvfølge en del af det danske komponistmiljø, hvad der både har rummet fordele og ulemper. Fordelene har været en uafhængighed af diverse lokale traditioner og en større frihed til at gå egne veje, mens ulemperne har været vanskeligheder med at få værker opført og underkastet konstruktiv kritik. Gudrun Lund har derfor arrangeret egne portrætkoncerter, bl.a. i Skt. Nicolai Kirkebygning og på Hofteatret. Mere forståelse har hun mødt i udlandet, hvor hendes værker bl.a. er blevet opført i de nordiske lande, USA, England, Spanien og i Kina. Selv ville Gudrun Lund gerne have skrevet mere orkestermusik og kammermusik, hvis hun havde haft muligheden for at få den opført. Af kammermusik er det dog blevet til fem strygekvartetter, to blæserkvintetter og mange andre værker, bl.a. en del dramatisk musik. I 1991 blev sceneværket Prinsessen på ærten, frit efter H.C. Andersens eventyr, opført med stor succes ved Nordisk Musikfest i Göteborg. Hun har desuden skrevet minioperaen Klodshans og familieoperaen Den stundesløse, sidstnævnte et Kulturby-96 projekt støttet bl.a. af Kulturfonden. Til mange af sine vokalværker har Gudrun Lund selv skrevet eller tilrettelagt teksten.
Gudrun Lunds musik tager afsæt i den neoklassiske tradition efter P. Hindemith og I. Stravinsky og den danske klangtone fra Carl Nielsen. Herfra har hun bevæget sig frem mod en mere eksperimenterende skrivemåde, bl.a. fri rækketeknik, uden at miste den klarhed og melodiske følsomhed, som kendetegner hendes musik. Gudrun Lunds værker udstråler skaberglæde og viser dyb indsigt i håndværkets detaljer. I kammermusikalske værker interesserer hun sig for samspillet mellem instrumenterne, som hun betragter som selvstændige individer, fx i Sounds in the Park, 1988, for otte instrumenter og sopran, der blev uropført ved Nordiske Musikdage 1990 i Helsingfors.
Kommentarer
Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.