Faktaboks

Emma Cortes
Født
9. juni 1829, København
Død
11. marts 1890, Odense
Arbejdsliv
Skuespiller og instruktør
Familie

Gift med skuespiller, danselærer Frederik Sørensen, født 1819, død 1915. Ægteskabet opløst.

Gift 19. august 1859 med skuespiller, teaterdirektør Thomas C., født 1. september 1819 i København, død 24. oktober 1901 samme sted, s. af styrmand Thomas C. og Dorothea Elisabeth Smith.

Børn: Georg, Johan Ludvig (1861), Carl Oscar (1864), Wilhelm (1867).

Emma Cortes mistede tidligt sine jødiske forældre og blev opdraget hos en grosserer Rothenborg. Hun var 12-13 år, da hun blev privatelev af Johanne Luise Heiberg. Læreårene kulminerede i et års indstudering af Shakespeares Julie. Hendes debut i denne rolle i 1845 på Det Kgl. Teater mod Michael Wiehes Romeo delte sindene. Med sit udtryksfulde ansigt og sin smukke stemme spillede hun intelligent og med bemærkelsesværdig teknik, men hun stak åbenbart for meget af med sin lille adrætte skikkelse og spillede ikke nok ud trods et stærkt tragisk udspil til slut. Satirebladet Corsaren spurgte, om teatret protegerede hende i misforstået tolerance, fordi hun var jøde. “Galleriet vil see Jfr. Julie, en satans nydelig og forbandet rask Tøs paa 18 Aar, der leger Julie,” var Søren Kierkegaards mening, og skuespilleren Thomas Overskous vurdering lød blot: “en lille raffineret Julle.” Polemikken om hendes optræden sammenfatter forfatteren Henriette Hanck i et brev til H.C. Andersen således: “Hun skal være styg og kjøn, have naturligt Anlæg og dog være en fuldkommen Copie af fru Heiberg.” Resultatet var i hvert fald, at direktionen ikke ansatte hende.

I stedet tog Emma Cortes indtil sin død det lange, seje træk i turnélivet. Fra 1846 spillede hun sig op til alsidig førstekraft i Müllers førende provinsselskab, hvor hun uden besvær spændte over sin lærer fru Heibergs sværvægtere i elskerindefaget. Hun giftede sig første gang med kollegaen Frederik Sørensen og sammen fik de en søn. Ved en optræden i Odense i 1850 hørte digteren Emil Aarestrup hende deklamere, og han erklærede, at hun gjorde det “med Følelse og Forstand – jeg græd –.” 1851-53 spillede hun fast i Odense, og her mødte hun den begavede og ambitiøse Thomas C., der ligesom hun så teatret som et kald og siden blev hendes ægtefælle. I hans turnéselskab i Norge fik hun 1853-70 sine bedste år som hovedkraft, og hun blev hurtigt uundværlig som instruktør. Emma Cortes' spil blev prist som en større scene værdigt. Hun hævede selskabets skuespiltekniske niveau, fuldt bakket op af sin mands satsning på solid indstudering, bedste kostumer, sceneudstyr og turnéstandard. Deres seriøse baggrund i Heibergtraditionen og sikre sans, også for Ludvig Holberg og ny dramatik blev da også højt værdsat. Deres faste base var længe Trondheim, og sommerretræten var altid København Efter at de begge var blevet skilt, giftede de sig 1859. Fra 1861 til 1867 fødte hun yderligere tre sønner. Den første opkaldte de med personlig tilladelse efter forfatteren J.L. Heiberg.

1866-70 drev parret Bergens teater. Med Emma Cortes i hovedrollerne gjorde de en pionerindsats for Henrik Ibsen med Gildet paa Solhaug, Fru Inger til Østraat, Hærmændene paa Helgeland og 4. akt af Brand. Ligeledes var Bjørnstjerne Bjørnson på deres repertoire med De Nygifte, 1866, og Maria Stuart i Skotland, 1867, hvor Emma Cortes spillede på hele affektregistret. Også Emma Cortes' ranke norske bondekone Ragnhild i Adam Oehlenschlägers Dronning Margareta og hendes gribende Hermione i Shakespeares Et Vintereventyr blev husket. Hun lod sig sjældent fotografere, men er dog i 1876 portrætteret som Clothilde i O. Feuillets lystspil Det første graa Haar, en rolle, hun ofte spillede.

Da Emma Cortes' ældste søn, som Thomas C. havde adopteret, var 14 år gammel, emigrerede han til USA. I 1868, da den ældste af de tilbageblevne drenge skulle i skole, satte Emma Cortes alle tre sønner i familiepension i København Men de trivedes ikke, og samtidig gik den norske kampagne for teater på norsk Cortesselskabet imod. 1870-71 forsøgte ægtefællen at slå igennem på Vesterbros Teater i København med et bredt repertoire, men fra 1871 stod den på jysk-fynsk turné med base i Århus og Odense og med fortsættelse af Ibsen-linien: De Unges Forbund, 1871, og Samfundets Støtter, 1878, med Emma Cortes som Lona Hessel. I sine sidste år kæmpede Emma Cortes mod kræft. Hun optrådte nu kun sjældent, men tog dog elever i København, og flere husker varmt hendes generøsitet og strenge professionalisme. Efter en optræden i Odense 1890 døde hun, 60 år gammel. Hendes ven forfatteren Herman Bang skrev beundrende, at selv i turnésliddet “var hun urørt forblevet den, hun var: en nobel Dyrkerske af den store Stil, det skønne Sprog og det fuldttonende Vers”, og han opfordrede et fremtidigt byteater til at sætte hende et varigt minde. I 1946 udgav barnebarnet, oversætteren Emma Cortes Erindrings-Bog om Teaterdirektør Th. Cortes og Skuespillerinden Emma Cortes.

Beskrivelser og portrætter af Emma Cortes

  • Daguerreotypi fra ca. 1845 i Teatermus. Foto i Teatermus., Den gamle By, Århus.
  • Kela Kvam (red.): Dansk teaterhistorie, 1992-93. Gunnar Sandfeld: Thalia i provinsen, 1980. Gunnar Sandfeld: Komedianter og skuespillere, 1971.

Tilknytning til organisationer

Læs mere i Dansk Biografisk Leksikon

Om den digitale udgave

KVINFO's logo
Fra 2001 til 2022 stillede KVINFO Dansk Kvindebiografisk Leksikon gratis til rådighed for befolkningen i den digitale udgave, der nu findes på lex.dk.
KVINFO's logo
Af .

KVINFO erhvervede de digitale ikke-kommercielle rettigheder til Dansk Kvindebiografisk Leksikon i 2001 og stillede værket til rådighed for offentligheden i en gratis online-udgave, hvor læserne fik mulighed for at søge på kryds og tværs i leksikonet.

Siden oktober 2022 har den digitale udgave været videreført på lex.dk, hvor man ved søgning tillige får resultater fra de øvrige værker på platformen. På lex.dk er mange af biografierne også blevet forsynet med fotos og illustrationer.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig