Cirkus Benneweis med Diana Bennewis i midten. Foto fra 1984.
Cirkus Benneweis med Diana Bennewis i midten. Foto fra 1984. Af /Ritzau Scanpix. Begrænset anvendelse

Diana Benneweis

Faktaboks

Diana Benneweis
Født
12. juni 1947, Langeskov, Rønninge sogn
Arbejdsliv
Direktør og artist
Familie

Forældre: domptør Manfred B. (1929-87) og Ilse Birgit Ankersen (født 1930).

Bofælle 1966-74: cirkusdirektør Claus Urban Jespersen, født 15. oktober 1946 i Næstved, død 15. oktober 1994 i Fredericia, s. af oberst Preben Maaløe J. og Elin Arbo-Bähr.

Bofælle 1975-85: edb-arbejder Svend Erik Iversen, født 14. april 1951 i Vonsbæk sogn, s. af landpost Matthias I.

Gift 3. april 1986 (b.v.) med artist Marek Zielinski, født 25. december 1954 i Zary, Polen, s. af Witold Z. og Alicija Kruppa. Ægteskabet opløst 1994.

Adoptivbørn: Nadia (1987), Dawid (1987).

Diana Benneweis blev født ind i cirkusdynastiet Benneweis. Hendes biologiske forældre var ganske unge, da de fik hende, og hun blev som nyfødt bortadopteret. Den daværende leder af Cirkus Benneweis Irene B. fik imidlertid omstødt adoptionen med henvisning til forældrenes unge alder og adopterede selv Diana Benneweis, som på dette tidspunkt var to uger gammel. Under hendes opvækst var det dog Irene B.s plejesøn, cirkusdirektør Eli B. og hans kone Eva, der kom til at fungere som hendes forældre, varmt bistået af Irene B. Eli og Eva B. var selv barnløse.

Diana Benneweis optrådte fra treårsalderen med smånumre, men principielt var det Eli B.s holdning, at børn hørte til på tilskuerpladserne, ikke i manegen. Den træning, hun gennemgik, havde således mest karakter af leg, og ridning var hendes foretrukne felt. Sin egentlige debut som selvstændig artist fik hun som 14-årig i sæsonen 1962, hvor hun viste frihedsdressur med arabiske fuldblodsheste sammen med de østrigske artister W. og D. Kossmayer. Allerede som 11-årig havde hun truffet sin senere forlovede Claus Jespersen. Som søn af en oberst ved Garderhusarregimentet i Næstved var han vokset op med heste og var en dygtig rytter og gymnast. Sine sommerferier tilbragte han ved Cirkus Benneweis, og i sæsonen 1965 debuterede han sammen med Diana Benneweis i en spansk rideakt Fiesta i Sevilla. Året efter blev parret forlovet under stor mediebevågenhed, og i manegen viste de nummeret Fantasi i hvidt. Det var eventyret om cirkusprinsessen og ridderen på den hvide hest, men der var tale om en illusion. Da Cirkus Benneweis i 1970 overtog Cirkusbygningen efter Cirkus Schumann, stod parret for afviklingen af programmet, mens en anden afdeling af cirkuset fortsat var på landevejen. Forholdet mellem Diana Benneweis og hendes forlovede blev stadig mere anstrengt, og skønt der af prestigemæssige grunde blev lagt stærkt pres på dem, blev forholdet opløst i 1974. I sæsonen 1979 stod Diana Benneweis og Claus Jespersen dog sammen i spidsen for det turnerende cirkus.

I 1985 var Cirkus Benneweis engageret til at optræde i det ungarske statscirkus i Budapest. Her traf Diana Benneweis den polske artist Marek Zielinski, som hun giftede sig med i 1986. Samme år lod hun sig i en alder af 39 år adoptere af Eva og Eli B. Sidstnævnte havde udset sig Diana Benneweis som den, der skulle føre Cirkus Benneweis videre, og efter hans død i 1993 stod hun fra sæsonen 1994 i spidsen for foretagendet. Cirkus Benneweis drives af et selskab, der ejes af en fond, hvor den øvrige Benneweisfamilie er repræsenteret. Da Diana Benneweis skulle overtage ledelsen, stillede hun som betingelse, at hun fik en vis selvstændig bestemmelsesret. Fra starten var det hendes opfattelse, at cirkus skal drives med en fast hånd, og at der ikke må herske tvivl om, hvem der har ansvaret. I hendes ledelsesstil har man mærket arven efter Eli B. Gennem årene har Cirkus Benneweis konkurreret med Cirkus Arena om den prestige, der ligger i at være Nordens største cirkus. Her har Diana Benneweis valgt at satse på kvalitet frem for størrelse, da dansk cirkus allerede har en betydelig overkapacitet i forhold til publikumsunderlaget. Det gør cirkus sårbart, og blot en enkelt fejlslagen sæson kan få fatale følger. Alligevel har Diana Benneweis afvist statsstøtte med henvisning til, at cirkus traditionelt har været selvhjulpent, ligesom hun ikke har ønsket den indblanding, der følger med støtte. I 1996 beskæftigede Cirkus Benneweis 120 mennesker og havde en samlet omsætning på 6,2 mio. kr.

Beskrivelser og portrætter af Diana Benneweis

  • Foto i Det Kgl. Bibliotek og Cirkus Benneweis' arkiv.
  • Ole Ege: Benneweis, 1987. Anders Enevig: Cirkus i Danmark, 1981.

Tilknytning til organisationer

Om den digitale udgave

KVINFO's logo
Fra 2001 til 2022 stillede KVINFO Dansk Kvindebiografisk Leksikon gratis til rådighed for befolkningen i den digitale udgave, der nu findes på lex.dk.
KVINFO's logo
Af .

KVINFO erhvervede de digitale ikke-kommercielle rettigheder til Dansk Kvindebiografisk Leksikon i 2001 og stillede værket til rådighed for offentligheden i en gratis online-udgave, hvor læserne fik mulighed for at søge på kryds og tværs i leksikonet.

Siden oktober 2022 har den digitale udgave været videreført på lex.dk, hvor man ved søgning tillige får resultater fra de øvrige værker på platformen. På lex.dk er mange af biografierne også blevet forsynet med fotos og illustrationer.

Kommentarer

Din kommentar publiceres her. Redaktionen svarer, når den kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig