Birte Stenbak har altid været vild og har gennem det meste af sin tilværelse opsøgt udfordringer, både fysiske og kunstneriske. Som ung kørte hun sammen med sin broder og ægtefælle racerløb, senere drog hun på bjergvandringer i Himalaya og Indien. Som kunstner har hun bestandig afsøgt grænserne for det mulige og det acceptable.
Efter Birte Stenbaks læretid som guldsmed 1954-59 hos sølvsmeden Poul Bang, hvor hendes svendestykke belønnedes med Den Massmanske sølvmedalje, arbejdede hun som juveler på Bent Stålgårds værksted indtil 1972. Herpå fulgte en toårig eksperimentel designuddannelse på Guldsmedehøjskolen 1973-75. I samme periode var hun medstifter af den kreative gruppe May Be, som udstillede på Galleri Gammel Strand. 1975 etablerede hun sammen med guldsmed Birthe Jørgensen værksted og butik under navnet B & B i Gothersgade vis-a-vis Rosenborg Have. Selvom de to guldsmede arbejdede ret forskelligt, supplerede de hinanden glimrende. Mens Birthe Jørgensens arbejder fulgte lidt mere traditionelle og enkle linier, skabte Birte Stenbak en lang række smykker, der udstrålede en frodig og utraditionel fantasi. I mange tilfælde blev smykkesten komponeret sammen med guld og andre materialer i naturinspirerede, ofte næsten psykedeliske former, alt præget af en virtuos håndværksmæssig kunnen og kvalitet. Samarbejdet ophørte i 1983, da Birthe Jørgensen indgik i sin families hotelvirksomhed, mens Birte Stenbak videreførte sin Aladdinshule af en butik og værksted indtil 1996. Siden begyndelsen af 1980’erne har hun haft et kongenialt samarbejde med blomsterkunstneren Tage Andersen. I 1983, 1986 og 1988 var hans butik ved Kongens Nytorv rammen om udstillinger af Birte Stenbaks arbejder, og sammen skabte de bl.a. en fantastisk borddekoration til Rosenborg Slot i forbindelse med en udstilling om Christian 4. i 1988.
Med de originale og ofte ganske komplicerede værker Birte Stenbak har skabt, har hun været en ener inden for sit fag. Hendes sprudlende fantasi har fostret usædvanlige former og materialesammenstillinger, der tit har vakt opmærksomhed, skønt hun ikke selv bevidst har søgt det sensationelle. Hun har blot haft mod og evne til at følge sine indskydelser og sin natur. Ved flere lejligheder har hun støttet gode formål, fx udførte og skænkede hun den pris, som skuespilleren Anne Marie Helger fik ved et arrangement til fordel for aids-ramte i 1992. Fra 1996 har Birte Stenbak haft værksted i sin bolig i Nordsjælland, hvor hun har fortsat sin virksomhed for en eksklusiv kreds af kunder og beundrere. Hun har deltaget i en lang række udstillinger i Danmark og udlandet, bl. a. Danske smykker i Tokyo 1976, Charlottenborgs Forårsudstilling 1977 og Charlottenborgs Efterårsudstilling 1978 samt i smykkeudstillingen Mit træ på Kunstindustrimuseet 1998. Birte Stenbak er bl.a. blevet præmieret i Guldsmedefagets Fællesråds konkurrence 1960 og modtog 1976 Poul Frigasts rejselegat, 1986 Statens Kunstfonds rejselegat.
Kommentarer
Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.