Kunst og politik har altid været forbundne kar for Anne Marie Helger. Hun startede som elev på Ålborg Teaters elevskole, men fuldførte ikke uddannelsen. Som autodidakt debuterede hun i 1966 i Ann Jellicoes Min skøre mors hobby. Da gruppeteaterbevægelsen dukkede op i slutningen af 1960’erne, sluttede hun sig til den og blev medlem af gadeteatergruppen Solvognen. Senere i 1970’erne var hun et stærkt engageret medlem af debatteatret og spillede på bl.a. Fiolteatret og Jomfru Ane Teatret. Samtidig udviklede hun gradvist sit store komiske potentiale, der har placeret hende som sin tids mest grovkornet humoristiske førstedame. Det fik man klart bevis for i slutningen af 1970’erne, hvor hun i revyshowet Dameattraktioner optrådte sammen med Helle Ryslinge. Der blev svælget i provokationer, hvor dellerne blev vendt og hængebrysterne kommenteret. Her blev gjort massivt grin med borgermusikken, samtidig med at rødstrømperne fik læst den lektie, der handler om selvironi. Forestillingen blev efterfølgende filmatiseret af Chr. Braad Thomsen under titlen Koks i kulissen, 1983. I 1980’erne medvirkede hun i flere af Bellevue Teatrets musicals Frit fald, Berlin 84 og Under de gule måner.
Anne Marie Helger har kun optrådt få gange på de mere etablerede scener. På Gladsaxe Teater var hun med i Peter Langdals grotesk-vittige Plys & plastik, og samme sted havde hun i 1988 den altdominerende rolle i Dario Fo-komedien Francescas rov. I 1990 viste hun i R. Athaydes monolog Frk. Marguerite på Aveny Teatret, at hun kunne andet og mere end at være højtråbende, og hun gentog siden denne præstation på tv. Helt afdæmpet var hun som Bella i Det Danske Teaters N. Simon-forestilling Farmor og os, 1994. Ellers har hun været sit eget nummer i en række ordekvilibristiske indslag, hvor hun har optrådt i fantasifulde rober som fru skibsreder Plask Plaskenskjold og mere ydmygt som Connie Knudsen. Med skarp satire og hårdtpumpet komik har hun udleveret den velfriserede borgerlighed til latteren, og hun har ikke skånet nogen på sin vej i formidlingen af sit “socialistisk, anarkistisk, feministisk, samfundskritisk realromantiske grundsyn med humanistiske tilbøjeligheder”. Sammen med skuespilleren Peter Larsen har hun præsenteret en række “discount dramaer”, der er rablende vanvittige, bl.a. Telefonbogen, 1994, der var en dramatisering af telefonbogen. Alene har hun turneret med bl.a. sine Neo nar zisistisk show, 1994, og Neo nazio nalistisk show, 1995, ofte til fordel for Aids-Fondet. Desuden er det blevet til en række optrædener i tv, bl.a. i kvindetalkshowet Status Q og i et motionsprogram sammen med gymnastikpædagogen Helle Gotved.
Kommentarer
Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.