Faktaboks

Betty Borchsenius
Betty Julie Borchsenius
Født
18. august 1850, København
Død
7. september 1890, København
Arbejdsliv
Skuespiller
Familie

Forældre: købmand, linierer Rasmus Anton Vilhelm Guldbrandsen (1821-58) og Julie Betty Haagensen (1825-99).

Gift 18. august 1873 med forfatter Otto Frederik Christian William B., født 17. marts 1844 i Ringsted, død 26. februar 1925 i København, s. af købmand Gabriel Esaias B. og Frederikke Emilie Reistrup. Ægteskabet opløst 1879.

Børn: Kaare (1874).

Betty Borchsenius
Betty Borchsenius blev kendt for sin skildring af den unge kvinde, ingenuen. Hun gjorde indtryk på bl.a. forfatteren Herman Bang med sin friske og uskolede stil, der hentede sit kropssprog fra det virkelige liv. Foto uden år.
Betty Borchsenius
Af /Det Kgl. Bibliotek.

Betty Borchsenius debuterede i 1868 som 17-årig i Carl Hagens teaterselskab i provinsen. Den purunge debutant lyste gennem hele sæsonen op i et ensemble af misfornøjede og tilsidesatte kbh.ske skuespillere. Allerede året efter havde Folketeatrets direktør sikret sig det nye fund, og Betty Borchsenius blev hurtigt publikums yndling i hovedstaden. De lette sejre vandt hun ikke bare ved sin ungdom og sit ydre, men ved sin friske, uskolede og dog sikre scenefremtræden med et kropssprog fra det virkelige liv. At se en ung kvinde lægge sig tilbage i sofaen, vippe med foden og bide i et lommetørklæde var lidt af en sensation, selv på 1870’ernes scene. Tableauerne gjorde et uudsletteligt indtryk på forfatteren og teaterinstruktøren Herman Bang. Det unge kvindeideal på scenen, ingenuen, som tiden og især nationalscenens publikum endnu dyrkede, stammede fra vaudevillen og var en hvidklædt uskyld med balletynde. Dette ideal blev yderst talentfuldt legemliggjort af Betty Borchsenius' jævnaldrende kollega Betty Hennings på Det Kgl. Teater. Betty Borchsenius viste en anden variant af barnekvinden. Hun havde aldrig lært at danse, var ikke rank som balletpigen og hendes diktion var usleben. Det var mangler, som hun vendte til fortrin. Hun gjorde ingenuerne kantede og klodsede og vovede endda også det uskønne. Hun skabte lige så mange stemmevariationer, som hun havde ungpigeroller.

Som 25-årig søgte Betty Borchsenius til nationalscenen, men fik afslag, og herefter satsede hun mere ihærdigt på Folketeatret og de nye franske skuespil her. De franske ingenuer, hun nu kom til at spille, afsleb hendes kanter. Hun forfinede dem med en vis ironi og en distance, der gjorde de naive uskyldigheder interessante, når hun fx i rollen som Antoinette i lystspillet Gamle Ungkarle impulsivt og rastløst spillede klaver med handsker på. Da hun efterhånden forstærkede sin ironi, vrængede ad de enfoldige pigebørn og samtidig voksede fra ungpigerollerne, dalede hendes popularitet, og hun fik kun glimtvis lejlighed til at vise sit sjældne talent. De store moderne roller gik til andre. I sæsonen 1880-82, hvor hun optrådte på Casino, viste hun i rollen som Gervaise i Émile Zolas Faldgruben med sin gribende skildring af en ung kvindes sammenbrud og opløsning i druk, hvor evnerne pegede hen. Desværre var det samtidig en fremstilling af hendes egen deroute. Hun gled gradvist ind i sindssygen og optrådte sidste gang på turné i 1884 og udgav samme år nogle skitser Situationer. Betty Borchsenius var forkæmper for naturalismen, men forud for sin tid. Da hun forlod teatret, var nationalscenen åben for en type som hende, og hendes spontane opgør med vaudevilleskabelonerne blev videreført af andre, frem for alt af Anna Bloch.

Beskrivelser og portrætter af Betty Borchsenius

  • Træsnit fra 1872 af R. Neergaard. Mal. fra ca. 1874 af J.F. Vermehren. Mal. fra ca. 1875 af W. Pio. Foto i Det Kgl. Bibliotek.
  • Gunnar Sandfeld: Thalia i provinsen, 1968. Herman Bang: Teatret, 1892. Herman Bang: Kritiske Studier og Udkast, 1880.

Tilknytning til organisationer

Læs mere i Dansk Biografisk Leksikon

Om den digitale udgave

KVINFO's logo
Fra 2001 til 2022 stillede KVINFO Dansk Kvindebiografisk Leksikon gratis til rådighed for befolkningen i den digitale udgave, der nu findes på lex.dk.
KVINFO's logo
Af .

KVINFO erhvervede de digitale ikke-kommercielle rettigheder til Dansk Kvindebiografisk Leksikon i 2001 og stillede værket til rådighed for offentligheden i en gratis online-udgave, hvor læserne fik mulighed for at søge på kryds og tværs i leksikonet.

Siden oktober 2022 har den digitale udgave været videreført på lex.dk, hvor man ved søgning tillige får resultater fra de øvrige værker på platformen. På lex.dk er mange af biografierne også blevet forsynet med fotos og illustrationer.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig