Wanda Roose blev født i Moskva, hvor faderen var statsråd. Opvæksten foregik for en stor del i Sverige, hvor den velstillede familie stimulerede hende i ønsket om at blive maler, og efter tidens forhold fik hun en alsidig, international kunstuddannelse. 1900-02 var hun elev hos den polske professor M. Kotarbinski i Warszawa, og 1903-06 fulgte hun undervisningen på det dengang velrenommerede Académie Colarossi i Paris med lærere som R. Ménard, J. Rénard og den norske maler C. Krohg. Det var af afgørende betydning for hendes videre livsforløb, såvel i privatsfæren som i den kunstneriske udvikling, at hun på Académie Colarossi, der på det tidspunkt husede et ikke ringe antal skandinaviske kunstnere, traf den danske maler Aage R., som hun blev gift med i 1907. Fra 1913 kom hun til at bo i Danmark og derved blev hendes motivkreds udvidet til ud over det svenske landskab også at omfatte det nordsjællandske.
I Paris havde Wanda Roose tilegnet sig en fin fornemmelse for farvens virkning og for kompositionen, men enkelheden og finheden i den dæmpede farveholdning var personlige træk i billederne. Sideløbende med oliemaleriet dyrkede hun grafikken, specielt koldnålsradering og farvetræsnit, og dette aspekt af hendes kunstneriske talent kom til at spille en større og større rolle i hendes produktion. Hun arbejdede fortrinsvis med landskaber og blomsteropstillinger, hvor hun især formåede at fremhæve grafikkens stoflige karakter. Ægteskabet lagde tilsyneladende ingen hindringer i vejen for Wanda Rooses kunstneriske udfoldelse, og hun udstillede ved flere lejligheder sammen med ægtefællen. I kritikkens modtagelse af parrets fællesudstillinger blev de omtalt på lige fod.
Forbindelsen til Sverige blev opretholdt, og Wanda Roose vedblev med at male svenske landskaber og forblev sin oprindelse tro i sit syn på svensk natur. Det kom til udtryk som et lidt tungt stemningsindhold i adskillige både tidlige og senere landskabsmalerier fra Värmland og Småland. I disse ser man hendes evne til med fint nuancerede grønne farver at indkredse den særlige tyngde, der hviler over de svenske granskove på alle tider af året. Hendes motiver fra Danmark var ofte opstillinger, vindueskarmens blomster, haven udenfor og landskaber, kendetegnet af enkelhed i motivopfattelsen, blide farver og stilfærdighed i udtrykket. Wanda Roose udstillede jævnligt både oliemalerier og grafik. Fra hendes debut i 1914 til midten af 1950’erne var hun en hyppig gæst på Charlottenborgs Forårs- og Efterårsudstillinger. Hun deltog i flere udstillinger i udlandet, bl.a. i Prag, London og Helsingfors, ligesom hun afholdt en række separatudstillinger.
Kommentarer
Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.