Faktaboks

Thyra Holt
Thyra Margrethe Holt Sørensen
Født
10. juni 1890, Sindal sogn
Død
17. februar 1988, Humlebæk sogn
Arbejdsliv
Fotograf
Familie

Forældre: lærer Søren Jensen Sørensen (1844-1922) og Maren Sørensen Holt (1854-1912).

Bofælle ca. 1920-67: fotograf Margrethe Madsen, født 21. december 1890 i Rask Mølle, Hvirring sogn, død 15. august 1967 i København, d. af fotograf Peder M. og Karen Eskildsen.

Thyra Holt nedstammede fra en grundtvigsk slægt. Faderen var lærer, kirkesanger og en udadvendt person med mange tillidsposter i lokalsamfundet. Også moderen var socialt engageret, og i det gæstfrie hjem blev nordisk litteratur læst højt og politiske og religiøse emner drøftet. Thyra Holt kom i lære i Sindal hos fotograf Martin Christensen, der optog portrætter og landskaber og derudover eksperimenterede med ædeltryk og farvefotografi. Efter at være blevet udlært i 1908 var hun en vinter på Askov Højskole. Derefter rejste hun til Dresden for at videreuddanne sig som fotograf på en fotofagskole i et halvt år. I de følgende tre år var hun først hos fotograferne Wanda von Debschitz i München, senere hos Francis de Jongh i Lausanne. Også i Norge var hun på et kortere ophold.

Efter at være kommet hjem var Thyra Holt endnu et halvt år på Askov Højskole og mødte her Margrethe Madsen, der arbejdede hos kgl. hoffotograf Julie Laurberg i København Sammen med Margrethe Madsen, som Thyra Holt også kom til at dele hjem med, etablerede hun eget atelier i Kolding i 1921. Allerede i Koldingårene var Thyra Holt stærkt optaget af fotografuddannelsen, som hun gerne ville påvirke med sine udenlandske erfaringer. Til Dansk Fotografisk Tidsskrift skrev hun flere indlæg om, hvordan man kunne forbedre uddannelsesniveauet ved at udvikle elevernes billedsyn og evne til fotografisk nytænkning. Eleverne skulle gå på museer og se god malerkunst, lytte til kunsthistoriske forelæsninger, lære frihåndstegning samt komposition og skyggelægning. I sine artikler opfordrede hun gang på gang de fotografiske læremestre til at opmuntre eleverne til disse studier og ikke lade dem udføre ensformigt arbejde uge efter uge. Det eksperimenterende skulle sammen med den faglige solidaritet være en del af den fotografiske dannelse. Som hun skrev i et digt: “Saa en Tanke, høst en Handling/ Saa en Handling, høst en Vane/ Saa en Vane, høst en Karakter.” Fotografen skulle være et menneske med idealer, og hun udtalte ønske om “Et vist etisk og æstetisk Grundlag i de Hjem, hvorfra Eleverne udgaar”. I 1929 blev Thyra Holt medlem af bestyrelsen for Dansk Fotografisk Forenings Fagskole, hvor hun sad indtil 1940. Også bestyrelsen for Zontaklubben for selverhvervende kvinder var hun medlem af 1939-40.

I 1928 overtog Thyra Holt sammen med Margrethe Madsen et atelier på Amager Torv 33 i København Helt frem til 1958 havde firmaet Holt & Madsen atelier her med portrætfotografering som speciale, hvilket især Margrethe Madsen tog sig af. Desuden udførtes en række store topografiske opgaver, som Thyra Holt havde specialiseret sig i. Til en udstilling 1938 i anledning af 150-året for stavnsbåndets ophævelse fotograferede hun samtlige danske landbrugsskoler, højskoler og efterskoler. 1943-45 optog hun en stor del af fotografierne til Danske Slotte og Herregaarde, der udkom 1944-46. Dette arbejde foregik i besættelsestidens mørke, ofte på cykel. Da Thyra Holt fotograferede på herregården Egeløkke, fik hun idéen til at fotografere de steder, N.F.S. Grundtvig havde levet, og i 1955 udkom Minderige Steder i Grundtvigs Liv med tekst af højskoleforstander Ernst J. Borup. Sammen med Margrethe Madsen fik Thyra Holt opdyrket en stor kundekreds. Parret fotograferede bl.a. kongefamilien, særligt dronning Ingrid, den amerikanske forfatter Pearl S. Buck, Frihedsrådets medlemmer samt forfatterne i Hereticakredsen. Ved firmaets 25-års jubilæum i 1953 arrangeredes en stor udstilling på Charlottenborg. Parret deltog ofte på internationale udstillinger, hvor de modtog medaljer og diplomer. På Landsudstillingen, 1940, modtog de bronzemedalje for et portræt og deltog tillige med billedet Moder og Barn, og flere gange blev deres portrætter gengivet og rosende omtalt i fotografiske avantgardetidsskrifter. Thyra Holt var et energisk og utrætteligt menneske, der livet igennem holdt fast i og kæmpede for sine idealer. Hendes iltre og utålmodige natur hjalp hende til resultaterne, ligesom hendes familie bakkede hende op, også økonomisk. Selv følte hun sig forpligtet til at bringe sin lærdom videre og til stadighed dygtiggøre sig. Ud over boligen i København havde hun sammen med veninden et sommerhus i Tisvilde, hvor gæstfrihed og socialt samvær med venner og familie var af største betydning. Da Holt & Madsen ophørte i 1958, købte Det Kgl. Bibliotek billederne fra jubilæumsudstillingen samt andet positivmateriale.

Beskrivelser og portrætter af Thyra Holt

  • Foto i Det Kgl. Bibliotek.
  • Dansk Fotografisk Tidsskrift 12/1951.

Tilknytning til organisationer

  • Dansk Fotografisk Forenings Fagskole
  • Holt & Madsen
  • Zontaklubben for selverhvervende kvinder

Læs mere i Dansk Biografisk Leksikon

Om den digitale udgave

KVINFO's logo
Fra 2001 til 2022 stillede KVINFO Dansk Kvindebiografisk Leksikon gratis til rådighed for befolkningen i den digitale udgave, der nu findes på lex.dk.
KVINFO's logo
Af .

KVINFO erhvervede de digitale ikke-kommercielle rettigheder til Dansk Kvindebiografisk Leksikon i 2001 og stillede værket til rådighed for offentligheden i en gratis online-udgave, hvor læserne fik mulighed for at søge på kryds og tværs i leksikonet.

Siden oktober 2022 har den digitale udgave været videreført på lex.dk, hvor man ved søgning tillige får resultater fra de øvrige værker på platformen. På lex.dk er mange af biografierne også blevet forsynet med fotos og illustrationer.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig