Faktaboks

Patricia Asbæk
Maria Patricia Tonn Asbæk
Født
3. maj 1945, Casablanca, Marokko
Arbejdsliv
Akademiker og galleriejer
Familie

Forældre: direktør Niels Edgar Tonn Petersen (1914-84) og Paulette Couette.

Gift 6. april 1968 med galleriejer Jacob A., født 9. september 1943 i Hammel sogn, s. af ingeniør Siegfred Pedersen og Agnete Asbæk.

Børn: Thomas (1972), Martin (1975), Johan Philip (1982).

Patricia Asbæk
Patricia Asbæk i 2015 foran billeder af Nikolai Howalt.
Patricia Asbæk
Af /Ritzau Scanpix.

Som en af landets førende gallerister er Patricia Asbæk blevet betegnet som et kraftværk og en kæmper med gåpåmod nok til et helt kompagni soldater. Karakteristisk for hendes temperamentsfulde person er et liv, der tilsyneladende aldrig har stået stille, men altid har været i bevægelse. Af og til har hun været i voldsomme storme, som hun dog altid har formået at stå igennem med ukuelig livsoptimisme.

Patricia Asbæks opvækst og uddannelse

Patricia Asbæk blev født i Casablanca i Marokko. Faderen var dansker og udstationeret for et dansk firma, og moderen, som døde, da Patricia Asbæk var ganske lille, var korsikaner. Familien flyttede meget rundt, og Patricia Asbæk nåede således at skifte skole 13 gange, før hun som ung flyttede til Danmark.

I 1969 blev hun mag.art. i fransk fra Århus Universitet. I studieårene mødte hun sin kommende ægtemand Jacob Asbæk, som læste medicin og arbejdede som billedkunstner.

Galerie Asbæk grundlægges

Ægteparret flyttede i 1974 til København, og samme år åbnede de Galerie Asbæk, deres første kunsthandel med tilhørende café i den centrale bykerne. Senere flyttede de til den mere mondæne adresse i Ny Adelgade, hvor deres galleri i 1980’ernes heftige kunstboom blev toneangivende i dansk kunstliv.

I samme periode åbnede Patricia Asbæk selv et galleri i Baron Boltens Gård, Galerie Patricia Asbæk, hvor hun koncentrerede sig om den helt unge kunstscene, som gennem alle årene har været hendes hjertebarn. Men efter den næsten eksplosive kunstinteresse i 1980’erne, hvor malerierne blev solgt, før de var tørre, fulgte år med svigtende salg. Patricia Asbæk måtte i 1993 lukke sit eget galleri, og Galerie Asbæk skiftede igen adresse, nu til store lokaler i Bredgade, hvor der både var plads til kunst og til restaurant.

Engagement i den unge kunst

På trods af at det var de mere etablerede og salgssikre navne, heriblandt en stor del af de største danske navne fra 1980’erne, der kom til at præge profilen, har Patricia Asbæk vedvarende lagt kælderrum til helt anderledes unge og uetablerede navne.

Hun har aldrig været bange for at forsvare kunstens suverænitet, og således var hun en af dem, der stod fast og påpegede dobbeltmoralen, da Wonderful Copenhagen i 1994 først gav de to unge kunstnere Jes Brinch og Henrik Plenge Jakobsen frit spil på Kongens Nytorv for dernæst at kræve deres kunstværk bestående af skrottede biler og busser fjernet.

Gennem tiden har Patricia Asbæk haft mange betydelige kunstnere knyttet til galleriet, bl.a. Carl-Henning Pedersen fra den ældre generation, Peter Bonde, Erik A. Frandsen og Doris Bloom fra 1980’erne, og blandt de yngre videokunstnere Søren Martinsen. Også væsentlige udenlandske navne som den amerikanske konceptkunstner og skulptør D. Oppenheim har været tilknyttet Galerie Asbæk.

Bestyrelsesposter

Gennem årene har Patricia Asbæk siddet i en række afgørende danske og internationale bestyrelser. Hun har bl.a. været formand for Dansk Galleri Sammenslutning 1990-94 og i den forbindelse været med til at indføre en dansk kunstmesse. Senere har hun været blandt de gallerister, der har valgt at boykotte kunstmessen på grund af et stadigt faldende kvalitetsniveau.

Siden 1994 har hun været formand for International Danish Galleries, som består af de syv gallerier, som sammen repræsenterer Danmark i New York gennem det statsejede DCA Gallery. Sammen med sin mand har hun gennem flere år arbejdet på at etablere et kunstrefugium på Mallorca.

Tilknytning til organisationer

  • Galerie Asbæk
  • Galerie Patricia Asbæk
  • Dansk Galleri Sammenslutning
  • International Danish Galleries

Om den digitale udgave

KVINFO's logo
Fra 2001 til 2022 stillede KVINFO Dansk Kvindebiografisk Leksikon gratis til rådighed for befolkningen i den digitale udgave, der nu findes på lex.dk.
KVINFO's logo
Af .

KVINFO erhvervede de digitale ikke-kommercielle rettigheder til Dansk Kvindebiografisk Leksikon i 2001 og stillede værket til rådighed for offentligheden i en gratis online-udgave, hvor læserne fik mulighed for at søge på kryds og tværs i leksikonet.

Siden oktober 2022 har den digitale udgave været videreført på lex.dk, hvor man ved søgning tillige får resultater fra de øvrige værker på platformen. På lex.dk er mange af biografierne også blevet forsynet med fotos og illustrationer.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig