Merry Scheel voksede op som enebarn i Århus. Moderen læste meget og gerne Søren Kierkegaard. Faderen var forretningsdrivende. I 1947 tog Merry Scheel realeksamen fra Elise Smiths Skole og påbegyndte en uddannelse til apotekerassistent, som hun afsluttede 1950. Efter afslutningen af Anden Verdenskrig var der i Danmark udbredt sympati for englændere, og mange unge kvinder tog til England for at arbejde, deriblandt Merry Scheel, der fik ansættelse som kokkepige 1951-52. I 1960 blev Merry Scheel uddannet som sygeplejerske på Korsør Sygehus, og 1966-67 tog hun linien for uddannelse til afdelingssygeplejerske og sygeplejelærer ved Danmarks Sygeplejerskehøjskole ved Århus Universitet (DSH). I 1971 blev hun afdelingslærer på DSH, men en egentlig fastansættelse var betinget af yderligere kvalificering inden for sygeplejen. Undervisningsleder på DSH Ruth Hemstrup Hansen, der som flere andre fremtrædende sygeplejersker havde videreuddannet sig i USA, opfordrede derfor Merry Scheel til at rejse dertil. I USA havde sygeplejefaget status som selvstændig disciplin og var et universitetsstudium, mens mange i Danmark stadig så sygeplejen som en hjælpedisciplin til lægefaget. Dansk Sygeplejeråd bidrog til rejsen med et legat. Efter et år i USA 1971-72 vendte Merry Scheel tilbage til sin stilling som afdelingslærer ved DSH, fra 1981 som undervisningsleder for den fortsatte videreuddannelse af sygeplejersker.
Merry Scheel, hvis liv har været en stadig videreuddannelse, tog 1971 studentereksamen fra Århus Akademi, og 1977 grundkursus i pædagogik ved Folkeuniversitetet i Århus. 1977-80 læste hun pædagogik ved Københavns Universitet. Under arbejdet med udvikling af sygeplejens vidensgrundlag fattede hun interesse for filosofi, og 1991 blev hun mag.art. i dette fag. Uddannelserne blev adgangsbillet til et ph.d.-studium inden for filosofi, der blev påbegyndt ved indgangen til den tredje alder samtidig med, at hun i 1992 gik på efterløn fra stillingen som undervisningsleder. Merry Scheel har gennem årene kæmpet for at videnskabeliggøre sygeplejen, og hun var primus motor ved etableringen af kandidatuddannelsen i sygepleje, der blev oprettet ved DSH i 1991 med mulighed for et efterfølgende ph.d.-studium. Hun har udfoldet en betydelig skribentvirksomhed, bl.a. i sygeplejefaglige og filosofiske tidsskrifter. I 1985 kom Vidensgrundlag, en bog om etik og sygepleje, 1993 publiceredes hendes magisterkonferens Hvad er et menneskes “selv” og året efter udkom Interaktionel sygeplejepraksis.
Merry Scheel har desuden været en flittig foredragsholder i sygeplejerskekredse, og utallige danske sygeplejersker og studerende har stiftet bekendtskab med hendes teori om sygepleje som interaktionel praksis. Her har hendes budskab været, at sygeplejen som en moralsk praksis bør skabe betingelser for, at patienten blive bedre til at tage vare på sig selv i forhold til sundhed og sygdom. Det skal ske ved samtale og samhandlen med patienten, de pårørende og andet sundhedspersonale. Hun har desuden påpeget sygeplejerskens moralske forpligtelse til at drage omsorg for patienten, når det er påkrævet. Merry Scheel har været centralt placeret i dansk sygepleje gennem mange år, og hendes arbejde med udvikling af sygeplejen som en interaktionel praksis vil række langt ind i fremtiden.
Kommentarer
Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.