Margaret Hamerik gik i skole på Columbia Athenæum High School, hvor musikundervisningen var højt prioriteret, og hun blev som 17- årig optaget på Peabody Conservatory of Music i Baltimore med klaver som hovedfag og violin og musikteori som bifag. Direktøren for konservatoriet, den højt ansete danske komponist Asger H., blev hendes teorilærer og senere hendes mand. Margaret Hamerik fortsatte efter sin afgangseksamen i 1888 med at studere musikteori/ komposition og tog tre år efter diplomeksamen. Hendes hovedopgave var en koncertouverture, som indbragte hende fakultetets sjældne udmærkelse Diploma for Distinguished Musicianship. Ved diplomkoncerten i 1891 fik hun opført sin String-Quartet in A-major, Piano Sonata in C-minor og tre sange. Efter sin eksamen koncerterede Margaret Hamerik i flere byer i sin hjemstat Tennessee. Hun underviste privat i klaver, holdt elevkoncerter og var endvidere ansat som klaverlærer på Peabody Conservatory. I 1893 vandt hun i New York en førstepris for sin strygekvartet. Inden da havde hun i 1880’erne påbegyndt operaen Columbus,der dog aldrig blev færdiggjort. Dens Introduction and Mermaids’ Chorus findes både i partitur og stemmer og blev opført i 1893. P. Tjajkovskij, der i 1891 besøgte Peabody på en USA-rejse, så partituret og udtalte sig rosende om det. I 1894 blev hun og Asger H. gift, og fire år senere rejste de til Danmark. Parret fik i alt fire børn. De to døtre Gerda Hammerich og Valdis H. blev begge operasangere, mens Ebbe H. blev komponist og dirigent.
Ved sit giftermål lagde Margaret Hamerik musikken på hylden, og først efter hendes død, da børnene fandt hendes scrapbog, fik de en fornemmelse af, hvor talentfuld hun havde været. Valdis H. antog, at der ikke havde været plads til to komponister i ét ægteskab. Men Margaret Hamerik havde andre talenter, der kom til udfoldelse, efter at hun havde slået sig ned i Danmark. I Baltimore havde hun givet koncerter i The Woman’s Literary Club of Baltimore og var blevet æresmedlem af klubben. I København blev hun medlem af bestyrelsen i Kvindelig Læseforening, hvor hun gennemlæste engelsksproget litteratur for at vurdere, hvad der burde oversættes og indgå i foreningens repertoire. Selv oversatte hun musikvidenskabelige værker af danskere til engelsk, bl.a. i 1912 svogeren Angul Hammerichs Musik-Mindesmærker fra Middelalderen i Danmark og i 1927 Knud Jeppesens doktordisputats Der Palestrinastil und die Dissonanz. Herudover var hun medlem af repræsentantskabet for Dansk Koncertforening i 25 år. Margaret Hamerik var dybt respekteret og havde stor myndighed. Hun havde også et indgående kendskab til urtemedicin og var med sine musikalske, litterære og organisatoriske færdigheder i et og alt familiens kloge kone.
Kommentarer
Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.