Faktaboks

Ludovica Thornam
Ludovica Anine Vilhelmine Augusta Thornam
Født
30. november 1853, Horsens
Død
27. maj 1896, København
Arbejdsliv
Maler
Familie

Forældre: overlærer Ludvig T. (1819-79) og Anine Charlotte Frederikke Norup (1824-95).

Ludovica Thornam voksende op sammen søsteren Emmy T. og fik ligesom hun en kunstnerisk uddannelse. Som ganske ung modtog hun tegneundervisning på teknisk skole i Horsens. Forældrene opfordrede hende til at fortsætte studierne, og hun tog til København, hvor hun i vintermånederne 1873-74 var elev ved Vilhelm Kyhns tegneskole. Denne private kunstskole var særlig rettet mod kvinder, idet Kunstakademiet først i 1888 åbnede sine døre for kvindelige studerende. Det hørte til tidens opfattelse, at kvinder ikke kunne arbejde som professionelle kunstnere, men at de som led i deres borgerlige dannelse kunne beskæftige sig med tegning, indtil de indgik ægteskab. Men for Ludovica Thornam, der forblev ugift, havde uddannelse et helt andet formål, idet hun skulle ernære sig selv. Derfor arbejdede hun ihærdigt på at uddanne sig. Ved Kyhns tegneskole blev hun vejledt til at specialisere sig i portræt- og figurmaleriet, og hun supplerede i nogle måneder 1876-77 sin viden med undervisning hos folkelivs- og portrætmaleren H. Siegumfeldt. Derefter søgte hun adskillige gange om stipendier for at videreuddanne sig i udlandet. Det lykkedes i 1887, hvor hun modtog Kultusministeriets treårige legat og samme år et stipendium fra Det Raben-Levetzauske Fond. For pengene rejste hun sammen med moderen og søsteren til Italien og Paris. I Paris blev hun undervist af maleren J. Lefebvre ved Académie Julian, ligesom hun flere gange i perioden 1887-93 modtog undervisning hos H. Leroux. 1893-94 var hun i Italien.

Fra 1878 og indtil sin død udstillede Ludovica Thornam flere gange på Charlottenborgs Forårsudstilling. Hun fik fra 1879 bestillinger på portrætter og kontakt til flere godsejerfamilier, hvor hun både underviste og malede. Det blev hendes indtægtskilde og livsgrundlag, men samtidig også hendes kunstneriske begrænsning. Stilistisk set var portrætterne traditionelle og upåvirkede af tidens strømninger og de malere, der bl.a. søgte at skildre det moderne liv. Især hendes tidlige billeder er malet efter en fast og stram opbygning, og farveholdningen er neddæmpet. Senere ses en fransk indflydelse, der bl.a. kom til udtryk i hendes anvendelse af dagslyset og i en friere maleteknik, hvor konturerne blev udvisket. Sammen med søsteren Emmy T. var Ludovica Thornam en af de få kvinder i tiden, som kunne leve af at male.

Beskrivelser og portrætter af Ludovica Thornam

  • Selvportræt fra 1885 på Horsens Kunstmus.

Tilknytning til organisationer

Om den digitale udgave

KVINFO's logo
Fra 2001 til 2022 stillede KVINFO Dansk Kvindebiografisk Leksikon gratis til rådighed for befolkningen i den digitale udgave, der nu findes på lex.dk.
KVINFO's logo
Af .

KVINFO erhvervede de digitale ikke-kommercielle rettigheder til Dansk Kvindebiografisk Leksikon i 2001 og stillede værket til rådighed for offentligheden i en gratis online-udgave, hvor læserne fik mulighed for at søge på kryds og tværs i leksikonet.

Siden oktober 2022 har den digitale udgave været videreført på lex.dk, hvor man ved søgning tillige får resultater fra de øvrige værker på platformen. På lex.dk er mange af biografierne også blevet forsynet med fotos og illustrationer.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig