Faktaboks

Lise Ringheim
Født
15. maj 1926, Frederiksberg
Død
25. september 1994, Frederiksberg
Arbejdsliv
Skuespiller
Familie

Forældre: skuespiller Arvid R. (1880-1942) og Jenny Marie Kristiane Olsen (1893-1954).

Gift 20. december 1950 (b.v.) med instruktør Hans-Henrik Krause, født 13. marts 1918 i København, s. af politimester Richard Christian K. og Johanne Elisabeth Pontoppidan. Ægteskabet opløst 1953.

Gift 5. november 1971 (b.v.) med skuespiller Henning Bolvig Moritzen, født 3. august 1928 i Tårbæk sogn, s. af grosserer Karl Peter Christian M. og Emmy Alexandra Bolvig.

Børn: Marianne (1959)

Lise Ringheim
Lise Ringheims talent strakte sig fra klassiske roller over operetter og revy til moderne dramatiks fremstilling af mennesket imellem det realistiske og det absurde. Hendes spil var båret af intelligens, vid og humor, og hun mestrede en dobbelthed, som antydede en vibrerende følsomhed og lidenskab lige under den kølige, kontrollerede overflade. Foto fra 1994.
Lise Ringheim
Af /Ritzau Scanpix.
Lise Ringheim
Lise Ringheim ca. 1950.
Lise Ringheim
Af /Ritzau Scanpix.
Lise Ringheim og Henning Mouritzen

Henning Mouritzen og Lise Ringheim med manuskriftet til Karlsens Kvarter, ca. 1967.

Lise Ringheim og Henning Mouritzen
Af /Ritzau Scanpix.

Lise Ringheim var blot 17 år, da hun under Besættelsen debuterede som jazzsangerinde på National-Scala. Teatret var hende ikke fremmed. Også en søster gik til scenen, og faderen var impressario og skuespiller. I 1948 blev hun optaget på Det Kgl. Teaters elevskole, og fra 1950 var hun engageret ved teatret, hvor hun kom til at virke størstedelen af sit liv.

Lise Ringheims talent strakte sig fra klassiske roller over operetter og revy til moderne dramatiks fremstilling af mennesket imellem det realistiske og det absurde. Hendes spil var båret af intelligens, vid og humor, og hun mestrede en dobbelthed, som antydede en vibrerende følsomhed og lidenskab lige under den kølige, kontrollerede overflade. Der gemte sig ofte kaos under alt det ordentlige, og der var som regel brod i humoren. Dermed blev hun en ypperlig fremstiller af moderne kvindeliv, og hun regnedes blandt de fremmeste fortolkere af den engelske dramatiker H. Pinters flydende verden mellem virkeligt og uvirkeligt, hvor identiteten opløses, og mennesker iscenesætter sig selv via vekslende roller, fx i hans Gamle dage fra 1972 og Andre steder et par år senere.

Hendes roller var hyppigt båret af ironi eller dobbeltbundet humor, fx Plastic-Vivi i Ernst Bruun Olsens Teenagerlove, 1962, Laska i P. Barnes' groteske komedie Leonardos sidste nadver, 1971, eller hendes spil i Sven Holms Jeres Majestæt, 1988. Hun mestrede også det klassiske rollefag, hvor hun ofte gav karakteren ny tolkning. Det så man 1973 i Johan Herman Wessels Kærlighed uden strømper, hvor hendes lange, sammensnerpede Mette osede af undertrykt erotik, en dobbelthed, som også kom til udtryk i hendes Arsinoë i Molières Misantropen i Sam Besekows opsætning 1963 og igen 1973 i den svenske instruktør Ingmar Bergmans fortolkning. Hendes gode sangstemme var et aktiv i mange revyer og operetter, fx i det engelske makkerpar Gilbert og Sullivans satiriske operette Pinafore, 1955, og hun var en glimrende fortolker af Bertolt Brechts og Poul Henningsens viser. Radioføljetonen Karlsens kvarter gjorde hende til folkeeje. Her spillede hun sammen med Henning Moritzen i 700 afsnit, der kom til at strække sig over 13 år. Hun var fast medlem af holdet i fjernsynets populære ugesatire Hov-hov, hvor bl.a. Johannes Møllehave, Paul Hammerich og Benny Andersen leverede teksterne.

Lise Ringheim var tilknyttet Ordrup-kredsen, en af Efterkrigstidens markante politiske og intellektuelle grupperinger. Her traf hun forfatterne Kjeld Abell, H.C. Branner, Knud Sønderby og ikke mindst Mogens Fog, der kom til af betyde meget for hende. Hun var i Sovjetunionen med en ungdomsdelegation i 1954 og var livet igennem aktiv på venstrefløjen og i græsrodsbevægelser som fx fredsbevægelsen og kampagnen mod atomkraftværket Barsebäck. I midten af 1950'erne havde hun truffet skuespilleren Henning Moritzen. Det blev indledningen til et 40 år langt og lykkeligt parløb, både professionelt og privat, hvor gensidig respekt, ligeværdighed og jævnbyrdig balance var sat i højsædet. Lise Ringheim satte familien højt og hægede om privatlivet med datteren, ægtefællen og hans søn fra første ægteskab. Ægteparret spillede hyppigt sammen på scenen, og 1975-80 valgte de at forlade Det Kgl. Teater for at søge ny inspiration på Det Ny Teater, i revy på Bornholm og med deres egen, turnerende forestilling. Lise Ringheim modtog mange priser, bl.a. Bodil-prisen 1960 for sit spil i filmen Den sidste vinter, Tagea Brandts Rejselegat 1967 og Henkel-Prisen 1978. Hun blev ridder af Dannebrogordenen 1966, ridder af 1. grad i 1990.

Beskrivelser og portrætter af Lise Ringheim

  • Tegn. af Mette Valentin. Foto i Det Kgl. Bibliotek.
  • Berlingske Tidende 4. oktober 1992. Politiken 27. januar 1985. Berlingske Tidende 8. november 1981.

Tilknytning til organisationer

Læs mere i Dansk Biografisk Leksikon

Om den digitale udgave

KVINFO's logo
Fra 2001 til 2022 stillede KVINFO Dansk Kvindebiografisk Leksikon gratis til rådighed for befolkningen i den digitale udgave, der nu findes på lex.dk.
KVINFO's logo
Af .

KVINFO erhvervede de digitale ikke-kommercielle rettigheder til Dansk Kvindebiografisk Leksikon i 2001 og stillede værket til rådighed for offentligheden i en gratis online-udgave, hvor læserne fik mulighed for at søge på kryds og tværs i leksikonet.

Siden oktober 2022 har den digitale udgave været videreført på lex.dk, hvor man ved søgning tillige får resultater fra de øvrige værker på platformen. På lex.dk er mange af biografierne også blevet forsynet med fotos og illustrationer.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig