Johanna Fosie er den første danske kvinde, der er kendt som professionelt udøvende kunstner. I denne egenskab er hun portrætteret af Johan Hörner med pensel i hånden, rank og årvågen ved sit arbejdsbord med vandglas, farver og den gouache, hun arbejder på, foruden bøger, der hentyder til hendes intellekt og dannelse. Ligesom sin broder Michael F. og søster Elisabeth F. lærte hun at radere og male af faderen, der var tegnelærer på Søkadetakademiet og havde privat tegneskole hjemme. Johanna Fosie synes at have været den mest talentfulde af de tre, om end ingen af familien karakteriseres som mere end beskedne talenter. Bemærkelsesværdigt er det dog, at hun kun 15 år gammel signerede et par raderinger, der bidrog til faderens bog med prøver på grafiske teknikker, de såkaldte “Lære-Klude”. Mest kendt er de gouacher og akvareller, som hun efter faderens forbillede malede efter grafiske forlæg, især nederlandske fra 1600-tallet og samtidige franske. Disse små, farverige billeder var efterspurgt hos samtidens borgerskab, og af hendes temmelig omfattende produktion er en del bevaret, bl.a. i Kobberstiksamlingen, på Rosenborg, Kunstindustrimuseet og i privateje. Dog kendes også eksempler på selvstændige arbejder udført efter naturen, bl.a. en opstilling med frugter, malet i olie og skænket kongen i 1757.
Bortset fra en tid hos præsten ved Skt. Petri Kirke boede Johanna Fosie indtil sit giftermål 32 år gammel i forældrenes store gård i Østergade, hvor hun fremdeles udførte tegninger, raderinger og malerier. Hjemmet var intellektuelt, faderen ejede et godt bibliotek, var lærd og belæst og talte fem europæiske hovedsprog foruden latin. Fosierne holdt salon efter fransk forbillede, til tider med musik, udøvet af bl.a. S.C. Stanley og utvivlsomt af faderen, der også var organist ved Holmens Kirke. Her kom berømte kunstnere, søofficerer og kadetter; de mest kendte er grafikerne J.M. Preisler, Gustav de Lode og Michael Keyl, malerne Hörner og C.G. Pilo, billedhuggeren Simon Carl Stanley, digteren C.F. Wadskiær og flere andre forfattere. At dømme efter Johanna Fosies stambog, der er bevaret på Det Kgl. Bibliotek, blev hun i denne kreds stærkt feteret som kunstner og som en væsentlig attraktion i det borgerlige kbh.ske selskabsliv. Blandt sine fagfæller synes hun at have stået Hörner nærmest. Han malede hendes broder og senere ægtefælle foruden det indtagende portræt af hende selv. Desuden kopierede Johanna Fosie to nu tabte interiørmalerier af Hörner, der viser denne kunstners hjemmeliv og giver et sjældendt indblik i den 1700-tals hverdag, der også var JTs. Hendes sidste skitsebog vidner om, at hun også i ægteskabet fortsatte med sin kunst.
Kommentarer
Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.