I 1949 åbnede Ida Jacobsen sammen med sin mand C. J. en mindre købmandsforretning i Vestergade i Århus. 1958 kom den næste, men herefter gik det stadig stærkere, ikke mindst efter etableringen af den første discountbutik i 1980, og ved udgangen af 1990’erne bestod koncernen af i alt fem Jaco supermarkeder og 39 Alta discountbutikker samt et stort centrallager i Århus. Hertil kom eget engrosselskab og transportafdeling, der via egne lastbiler servicerede butikkerne.
Da Ida Jacobsen 1989 mistede sin ægtefælle, valgte hun at fortsætte forretningen. Hun var selv købmandsuddannet og havde fra starten været med i den daglige drift og bistået med opbygningen af købmandskæden. Det er i høj grad lykkedes for hende at sætte sit personlige præg på virksomheden, ligesom strategien på det vanskelige detailhandlermarked også er præget af hendes fingerspidsfornemmelser for, i hvilken retning udviklingen går. Ekspansionspolitikken med stadig flere butikker først i Århusområdet, siden i Jylland og senere igen på Fyn skyldes også hendes vurdering af markedssituationen. Fra hun blev alene, er antallet af butikker således steget fra 27 til 44, og hun var ved årtusindskiftet ansvarlig for et personale på mere end 750 personer svarende til ca. 450 fuldtidsstillinger.
Jaco supermarkederne har det store vareudvalg, og det er store forretninger, hvor medarbejderne også i et vist omfang har tid til at servicere kunderne. Alta butikkerne er mere skrabede. Det er lavprisforretninger, hvor kunderne hurtigt og bekvemt kan komme igennem med deres indkøbsvogne, og hvor de kan købe 90% af deres dagligvarer. På flere områder adskiller forretningskædens butikker sig fra konkurrenternes. Der er således flere varegrupper i discountbutikskæden Alta, men butikkernes vareudvalg og indretning er segmenteret, som det hedder i fagsproget. Som noget nyt har hun skabt sofistikerede discountbutikker under navnet Super Alta, igen et bevidst forsøg på at præsentere varerne på en ny og mere spændende måde, alt mens prisen holdes så lav som muligt af hensyn til konkurrenterne. Det nyeste initiativ er helt små butikker med begrænset udvalg omtrent som en kiosk. Den første er åbnet under navnet Quick Alta. Ida Jacobsen har valgt at stå uden for indkøbskæder. Holdningen har været, at med en mia. kr. i omsætning er forretningen så stor, at den i et vist omfang også selv kan sætte priser og forlange kvantumsrabatter, der kan komme forbrugerne til gode. Ida Jacobsen er en dybt engageret leder i et erhvervsområde, der er præget af voldsom konkurrence og stærke kapitalkæder. Som følge af sin store idérigdom og sit engagement er det lykkedes hende at finde en niche for sin butikskæde og ekspandere i det svære dagligvaremarked.
Kommentarer
Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.