Faktaboks

Emma Thomsen
Emma Alice Thomsen
Født
21. november 1863, København
Død
5. januar 1910, København
Arbejdsliv
Skuespiller
Familie

Forældre: translatør, krigssekretær Carl Vilhelm Lange (1820-75) og Dorothea Stibolt (1833-98).

Gift 28. marts 1888 med skuespiller Poul Nielsen, født 11. december 1862 i København, død 8. august 1931 samme sted, s. af tjenestekarl Jens Jørgensen og Karen Sophie Sørensen. Ægteskabet opløst 1897.

Gift 24. september 1897 med kaptajn Fritz T., født 22. april 1864 i København, død 13. september 1935 i Helsingør, s. af oberstløjtnant Fritz Christian Martin T. og Engel Cathrine Nicoline Metzgen.

Børn: John Ove (1889).

Emma Thomsen debuterede i 1883 på Det Kgl. Teater i C. Hostrups Eventyr paa Fodrejsen, og hun vakte straks opmærksomhed ved sin klassiske skønhed. Hun gled naturligt ind i ingenue- og elskerinderollerne og spillede en række søde unge piger i de stadig populære vaudeviller, Margrethe i Johanne Luise Heibergs Abekatten, Sophie i Nei og Constance i Aprilsnarrene, begge af J.L. Heiberg, og Rikke i Hostrups Genboerne. Hun var en yndig Gulnare i Adam Oehlenschlägers Aladdin og indtagende som Leonora i Ludvig Holbergs Det lykkelige Skibbrud og Den Stundesløse. Som Portia i Shakespeares Købmanden i Venedig var hun nydelig, men lidt temperamentsløs. I det moderne repertoire blev hendes speciale med teaterhistorikeren P. Hansens ord den fejende verdensdame og overfladiske københavnerinde “uden Overflod af Hjerte eller Tanke, men med paa alle Asfaltens Ekstravagancer.” Denne kvindetype fremstillede hun gang på gang, bl.a. som Fanny i Otto Benzons En Skandale, der var en vittig satire over det kbh.ske borgerskab, der overværede stykket fra parkettet. Endvidere spillede hun i flere af veninden Emma Gads stykker.

Emma Thomsens smukke ydre og sikre scenefremtræden gjorde hende elsket af publikum, men truede også med at låse hende fast i et bestemt rollefag, som hun stadig søgte at befri sig fra. I Edvard Brandes’ Under Loven, der i 1900 blev vist ved en enkelt privatopførelse på Folketeatret, demonstrerede hun ved fremstillingen af den forsmåede hustru, at hendes kunst også havde dybere strenge. Højest nåede hun måske i de stykker, der gav hende anledning til at skjule sig bag en maske eller leve sig ind i fremmedartede figurer. Hendes fortolkninger af to af den russiske forfatter L. Tolstojs kvindeskikkelser, Akulina i Mørkets Magt, 1900, og Katusha i Opstandelse, 1904, var, som en kritiker bemærkede, på en gang naturalistiske og tragisk skønne. Gennem hele sin karriere var hun knyttet til Det Kgl. Teater og pendlede ikke som så mange af sine berømte kolleger mellem nationalscenen og privatteatrene. Hun var en af teatrets flittigst benyttede skuespillere, men det var kun sjældent, hun fik lejlighed til at vise dybere sider af sin kunst. Hun var højt respekteret på grund af sit sympatiske væsen og store hjælpsomhed, der også kom til udtryk i et omfattende velgørenhedsarbejde. Hendes sidste år var præget af sygdom og resignation. Hun optrådte sidste gang i 1909 som Gerda Sommer i Henri Nathansens Daniel Hertz. 1908 tildeltes hun Ingenio et arti.

Beskrivelser og portrætter af Emma Thomsen

  • Tegn fra 1893 af P.S. Krøyer. Mal. fra 1903 af Sophus Jürgensen på Det Kgl. Teater. Relief af Anne Marie Carl Nielsen på Assistens Kirkegård. Foto i Det Kgl. Bibliotek.

Tilknytning til organisationer

Læs mere i Dansk Biografisk Leksikon

Om den digitale udgave

KVINFO's logo
Fra 2001 til 2022 stillede KVINFO Dansk Kvindebiografisk Leksikon gratis til rådighed for befolkningen i den digitale udgave, der nu findes på lex.dk.
KVINFO's logo
Af .

KVINFO erhvervede de digitale ikke-kommercielle rettigheder til Dansk Kvindebiografisk Leksikon i 2001 og stillede værket til rådighed for offentligheden i en gratis online-udgave, hvor læserne fik mulighed for at søge på kryds og tværs i leksikonet.

Siden oktober 2022 har den digitale udgave været videreført på lex.dk, hvor man ved søgning tillige får resultater fra de øvrige værker på platformen. På lex.dk er mange af biografierne også blevet forsynet med fotos og illustrationer.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig