Else Marie Bruun, der stammer fra Fyn, havde påfaldende let ved at lære at spille violin. Hendes barndoms lærer Nanny Raffenberg var en glimrende pædagog, og da Else Marie Bruun efter hendes død fik organist Kai Senstius som lærer, erkendte han hurtigt, at hun måtte til København for at videreudvikle sit talent. Her forberedte Anton Svendsen hende til optagelsesprøven på Musikkonservatoriet og fortsatte med at undervise hende, da hun var blevet optaget. Else Marie Bruun studerede på konservatoriet 1928-31, de sidste to år med Peder Møller som lærer efter Anton Svendsens død. Endnu inden hun havde afsluttet uddannelsen, gik hun til konkurrence i Københavns Filharmoniske Orkester og vandt pladsen. Her spillede hun 1932-36 og blev dernæst optaget i Det Kgl. Kapel. Hun var højgravid, da kapellets konkurrence fandt sted, og havde været nervøs for, om det ville influere på hendes ansættelsesmuligheder. Men dommerne var ikke i tvivl om afgørelsen.
Else Marie Bruuns mand, violinisten Julius Koppel, var allerede blevet ansat i kapellet i 1934, og de to kom til at køre et sjældent parløb. Ikke bare sad de ved samme pult i kapellet frem til 1979, men de spillede også sammen i deres egen kvartet, Koppel-Kvartetten, i næsten lige så lang tid. Foruden Else Marie Bruun på 1. violin og hendes mand, der i kvartetsammenhæng spillede bratsch, bestod den af Andreas Thyregod, 2. violin, og Torben Anton Svendsen, cello. Kvartetten virkede i 40 år, dog med udskiftninger på 2. violin og cello, og den turnerede i store dele af Europa. Else Marie Bruun var endvidere koncertmester i såvel Unge Tonekunstneres Orkester som Mogens Wöldikes kammerorkester, der medvirkede ved Københavns Drengekors koncerter i Slotskirken hver fredag. Under Besættelsen måtte parret i 1943 flygte til Sverige, men her var deres navne i forvejen kendte, og de blev hurtigt inviteret til at spille i Göteborg Symfoniorkester. Else Marie Bruun spillede utallige gange i Kammermusikforeningen, der ikke optog kvindelige medlemmer. Kvinderne måtte gerne optræde i foreningen, men kun de få kvindelige musikere, der var blevet udnævnt til æresmedlemmer, måtte opholde sig blandt publikum. Else Marie Bruun blev en af de få; i 1953 blev hun æresmedlem her og i 1981 også æresmedlem af Kammermusikforeningen af 1911. De årlige kammermusikdage på Hindsgavl Slot var endnu et af musikerparrets virkefelter. De to kom til at deltage i samtlige 25 års festligheder, og de sidste 12-13 år var det også dem, der stod for tilrettelæggelsen af musikprogrammerne. Else Marie Bruun har fået adskillige hædersbevisninger, bl.a. Ove Christensens ærespris 1950, Tagea Brandts Rejselegat 1957 og Breuning-Bache-Kvartettens Mindelegat 1967. Hun blev ridder af Dannebrogordenen i 1961.
Kommentarer
Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.