Faktaboks

Ellen Aggerholm
Født
11. april 1882, København
Død
11. april 1963, Roskilde
Arbejdsliv
Skuespiller
Familie

Forældre: arkitekt Carl Julius Sophus Abrahams (1838-93) og Vilhelmine Petersen (1852-1930).

Gift 20. juni 1903 med skuespiller Svend Aage Alexandre Reumert A., født 19. januar 1875 i Århus, død senest 12. februar 1940 i København, s. af grosserer Mads A. og Antonia Elisabeth Ponsaing Reumert.

Børn: Anne Dorthe.

Som niece til teaterdirektør Severin Abrahams blev Ellen Aggerholm født ind i det kbh.ske teatermiljø. Efter at have taget undervisning hos skuespiller og teaterleder Johannes Nielsen debuterede hun 1901 i Attester på Folketeatret. Det var i en overgangsperiode, hvor skuespilkunsten endnu var præget af den gamle stils fastholdelse af den skønne form, samtidig med at der fra naturalisternes side fremførtes et voksende krav om større virkelighed i spillet. Ellen Aggerholms kønne ydre og kvikke replik gjorde lystspillets unge piger til hendes selvfølgelige område. Sit gennembrud fik hun 1903 som Käthi i Hans Højhed. Fra 1908 var hun på Det Ny Teater, indtil hun sammen med sin mand skuespiller Svend A. tog til London. Her debuterede hun 1911 på engelsk som Puk i Shakespeares En Skærsommernatsdrøm på His Majesty’s Theatre. Senere spillede hun Kate i H. Caines The Manxman og Glory i The Christian af samme forfatter. Men Første Verdenskrig gjorde en ende på hendes engelske karriere.

Efter hjemkomsten turnerede Ellen Aggerholm nogle år i provinsen med et teaterselskab, som hendes mand var leder af. Da han i 1917 blev direktør for Odense Teater, fulgte hun med og blev teatrets førende kvindelige kraft. På teaterdirektør Thorvald Larsens turné 1924-25 fik hun en betydelig succes som Margarete i Goethes Faust. Anmelderne fremhævede især hendes ungdommelige ydre og stemmemæssige virkemidler ved en præstation, der gjorde meget ud af formen. Derefter blev hun ansat ved Casino i København Hun udførte her en række hovedroller, bl.a. i A. Dumas d.y.s Kameliadamen, og i symbolisten M. Maeterlincks Maria Magdalena udførte hun en rolle, der ikke kunne skabes uden netop denne beherskelse af den skønne form. På en provinsturné i 1932 med Axel Illums selskab var hun Anna Boleyn i Cant af Kaj Munk, der som dramatiker lavede alvorlige karikaturer. Herefter optrådte hun i mindre roller på kbh.ske scener for i 1947 at afslutte sin karriere på Frbg. Teater.

Beskrivelser og portrætter af Ellen Aggerholm

  • Tegn. fra 1904-05 og fra 1930 af Sophus Jürgensen i Teatermus. Tegn. fra 1921 af Herluf Jensenius i Fr.borgmus. Foto i Det Kgl. Bibliotek.
  • Gunnar Sandfeld: Thalia i provinsen, 1968.

Tilknytning til organisationer

Læs mere i Dansk Biografisk Leksikon

Om den digitale udgave

KVINFO's logo
Fra 2001 til 2022 stillede KVINFO Dansk Kvindebiografisk Leksikon gratis til rådighed for befolkningen i den digitale udgave, der nu findes på lex.dk.
KVINFO's logo
Af .

KVINFO erhvervede de digitale ikke-kommercielle rettigheder til Dansk Kvindebiografisk Leksikon i 2001 og stillede værket til rådighed for offentligheden i en gratis online-udgave, hvor læserne fik mulighed for at søge på kryds og tværs i leksikonet.

Siden oktober 2022 har den digitale udgave været videreført på lex.dk, hvor man ved søgning tillige får resultater fra de øvrige værker på platformen. På lex.dk er mange af biografierne også blevet forsynet med fotos og illustrationer.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig