Brita Drewsen voksede op i et meget frodigt miljø i Stockholm, hvor tidens kunstnere, også den danske digter Holger Drachmann, mødtes. Til hjemmet tegnedes møbler af de bedste folk inden for svensk jugend, og interessen for kunstindustri og boligkultur fulgte hende hele livet. Den tekstile uddannelse fik hun i Stockholm Läns Hemslöjdförening. Som ganske ung kom hun til København, hvor hun arrangerede sin første udstilling med svensk hemsløjd 1913. Det var især de lyse svenske farver, hun ville præsentere danskerne for, og fra 1914 drev hun i ti år forretning i København med salg af svenske møbler og tekstiler. Senere da hun blev fabrikant, håndhævede hun sit udgangspunkt, at kvalitet ikke blot ligger i materialet og teknikken, men at der også kræves design på højt niveau, for at masseproduktion kan være æstetisk forsvarlig.
Fra 1925 var Brita Drewsen kunstnerisk konsulent for Kaj Dessau, der i 1928 åbnede forretningen BO på Strøget, det senere Illums Bolighus. Her gjorde de et fremstød for nordisk og europæisk kunstindustri, og i forretningens store og lyse lokaler blev der indrettet interiører, hvor møbler og tekstiler spillede sammen med kunst, bl.a. skulpturer af Kai Nielsen. Ingen andre forretninger havde på det tidspunkt lignende salgsudstillinger. Brita Drewsen designede tekstiler i lyse farver vævet i naturmaterialer og tilrettelagde en produktion af gulvtæpper sammen med Haderslev Klædefabrik. Tæppernes mønstre var klare og rene, så de passede ind i funktionalistiske hjem. Også Marie Gudme Leths trykte stoffer forhandledes. I løbet af 1930’erne indførtes importrestriktioner på udenlandske tekstiler, hvilket gjorde det attraktivt at fabrikere dansk.
Brita Drewsen startede i 1934 sammen med væveren Gudrun Clemens Den blaa Fabrik i Lyngby. Clemens havde allerede da på tre år oparbejdet et væveværksted med ca. 20 ansatte, hvor hun fremstillede kludetæpper i et selvstændigt design og af høj håndværksmæssig kvalitet. Både Brita Drewsen og Clemens havde store forretningsmæssige og organisatoriske evner, og fabrikken voksede hurtigt. Der vævedes tæpper, møbelstoffer og boligtekstiler, som blev købt af et kræsent publikum. Den blaa Fabrik er den eneste danske industrielle tekstilvirksomhed, der direkte har udviklet sig fra en produktion, der i starten alene blev gennemført på håndvæve. I 1965 flyttede fabrikken til Glostrup, og Brita Drewsen gik af som leder, men fortsatte som formand for fabrikkens bestyrelse.
Brita Drewsen fik stor betydning for udvikling af danske industritekstiler, og hun prægede mange danske hjem igennem flere årtier. Men hun blev aldrig en integreret del af det danske kunstindustri- og arkitektmiljø. Hun regnedes for en fremmed fugl; måske var hun for international i sin stil, elegant, charmerende og for langt forud for sin tid. Først flere årtier efter at hun havde introduceret lyse farver til boligtekstiler, blev de indbegrebet af dansk design. Hun blev ridder af Dannebrogordenen 1959 og modtog desuden den svenske fortjenstmedalje i guld.
Kommentarer
Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.