Beatrice Bonnesen voksede op i København Hendes fader var matematikeren T. B., der som ung havde taget undervisning som skuespiller og optrådt på Det Kgl. Teater. Han opgav dog scenen, vendte tilbage til sit fag og blev professor ved Polyteknisk Læreanstalt. Mens storesøster Merete B. blev journalist, realiserede Beatrice Bonnesen sin faders ungdomsdrøm, da hun i 1922 debuterede på Folketeatret. Her var hun ansat til 1927. Efter en toårig ansættelse på Århus Teater optrådte hun fra 1929 på forskellige kbh.ske scener, herunder Dagmarteatret og Det Kgl. Teater og 1944-55 på Det Ny Teater. Hun spillede hovedroller såvel i et klassisk som i et moderne repertoire. Af klassiske roller kan nævnes Helena i Shakespeares En Skærsommernatsdrøm og Rachel i Bjørnstjerne Bjørnsons Over Evne, begge på Det Kgl. Teater. På Det Ny Teater spillede hun Tyra i Kjeld Abells Silkeborg, Prossy i Shaws Candida og Dronning Catherine i Kaj Munks Cant.
Den intelligente og ofte ironiske facon, hvormed Beatrice Bonnesen gerne førte sig frem som skuespiller, gjorde hende særlig velegnet til at optræde i den engelske og amerikanske samtidsdramatik, der efter Anden Verdenskrig udgjorde en væsentlig del af især de kbh.ske teatres repertoire. Blandt hendes roller var fx Billie i G. Kanins Født i Gaar, hustruen i C. Odets’ Skrå Brædder og Lulu Ames i Kvinder paa Hotel af Dorothy Parker og A. d’Usseau. Denne ironi i spillet kom næsten til at virke som hendes kendingsmærke i de mange danske film, som hun medvirkede i. Navnlig huskes hun for en række kriminallystspil, bl.a. Johan Jacobsen-filmene Tag det som en Mand, 1941, og Ballade i Nyhavn, 1942, hvori hun og Gunnar Lauring spillede et sagførerægtepar, der altid var anklager og forsvarer i samme sag. Forbilledet var tydeligvis et andet ægtepar, der i flere kriminallystspil drilagtigt var på kant med hinanden, nemlig de internationalt berømte Hollywoodskuespillere Myrna Loy og William Powell. Fra 1950 virkede hun ligeledes som instruktør. På Århus Teater iscenesatte hun bl.a. i 1950 Flyvende sommer af Tennessee Williams og 1962 Noël Cowards Madame. Det følgende år iscenesatte hun på Det Danske Teater Jean Anouilhs Rejsende uden bagage.
Kommentarer
Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.