Anna Borg var datter af Islands store skuespillerinde Stefania Gudmundsdóttir og allerede som barn scenevant i barneroller gennem sin optræden sammen med moderen. Da der ikke fandtes en egentlig teateruddannelse i Reykjavik, sendte hendes forældre hende på opfordring af teaterdirektør Adam Poulsen, der 1925 gæstede Island, til København, hvor hun 1925-27 gennemgik Det Kgl. Teaters elevskole med bl.a. Poul Reumert som lærer. Hendes første sceneoptræden var 6. dame i Henrik Ibsens Kærlighedens Komedie og Leonora i Ludvig Holbergs Den Stundesløse, men den egentlige debut fandt sted i 1929 med hovedrollen som Maria i R. Schildts Galgemanden i samspil med Reumert. Anna Borg sled med det danske sprog og optrådte i de følgende år i ungpigeroller, bl.a. som Anne Boleyn i Kaj Munks Cant, 1931, som Margareta i Goethes Faust, samme år, og som Agnete i J.L. Heibergs Elverhøj. Hun fik endvidere en række roller i Adam Oehlenschlägers skuespil, bl.a. Valborg i Axel og Valborg og Gudrun i Kjartan og Gudrun. Det var søde, uskyldige piger, som hun forlenede med stor poetisk udstråling. Især var hun glimrende i Oehlenschlägers stykker, hvis kvinderoller havde lighed med kvindetyperne i de islandske sagaer.
Anna Borg blev i 1932 gift med Reumert i Reykjavik, og i de følgende somre opholdt de sig med deres to børn i sommerhuset ved Kandestederne eller i Reykjavik, hvor hun gæstespillede flere gange. Sammen med sin ægtefælle var hun ansat på Dagmarteatret 1934-36 for atter i 1938 at vende tilbage til Det Kgl. Teater, hvor hun følte sig bedst tilpas. I disse år åbnede nye forfattere for andre sider af talentet. Med Klytaimnestra i Sartres Fluerne, 1946, Regine Gidden i Lillian Hellmans De små Ræve, 1947, og Laura i Strindbergs Faderen, 1950, tildeltes hun karakterroller, som hun gennem sit statuariske og storladne spil gav et eget særpræg.
Under et gæstespil i Reykjavik i 1951 blev Anna Borg alvorligt syg af galdesten, og først efter flere års sygdom betrådte hun atter scenen i 1954. Sygdommen havde dog tæret på hende, også på hendes udseende, men hun formåede alligevel at skabe en monumental og uforsonlig Dronning Elisabeth i Schillers Maria Stuart. I disse år var hun tillige lærer ved operaskolen og iscenesatte bl.a. Verdis to operaer Maskeballet og Rigoletto på Det Kgl. Teater. Men også moderne dramatik satte hun i scene som fx H.C. Branners Thermopylæ, 1958, med Reumert som professoren, og L. Verneuils Elsker-elsker ikke på Ålborg Teater i 1960. Inden Anna Borg omkom ved en flyulykke, nåede hun i 1961 at skabe endnu en Oehlenschlägerrolle som Dronning Bera i Hagbart og Signe. Hun var måske den sidste skuespillerinde, der evnede at levendegøre denne forfatters kvindeskikkelser. Den store patos, som var hende velkendt fra traditionen i hendes hjemland, blev med tiden hendes styrke. Året efter Anna Borgs død udgav Reumert i 1964 Anna Borgs erindringer. Hun tildeltes i 1941 Ingenio et arti.
Kommentarer
Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.