Anna Ancher

Faktaboks

Anna Ancher
Anna Kirstine Ancher
Født
18. august 1859, Skagen
Død
15. april 1935, Skagen
Arbejdsliv
Maler
Familie

Forældre: hotelejer, købmand Erik Brøndum (1820-90) og Ane Hedvig Møller (1826-1916).

Gift 18. august 1880 med maler Michael A., født 9. juni 1849 på Frigård, Rutsker sogn, død 19. september 1927 i Skagen, s. af købmand Hans Michael A. og Ellen Elisabeth Munch.

Børn: Helga (1883).

Anna Ancher
Anna Ancher fotograferet i 1890.
Anna Ancher
Af /Det Kgl. Bibliotek.
Licens: CC BY NC ND 3.0
"En begravelse"
Anna Ancher En begravelse, 1891.
"En begravelse"
Af /SMK.

Artikelstart

Anna Ancher var en af de første kvindelige kunstnere af betydning i dansk kunsthistorie. Hun vandt tidligt anerkendelse, først blandt sine radikale mandlige kolleger, men hurtigt også af kunstinstitutionen og af publikum. Hun debuterede på Charlottenborgs Forårsudstilling 20 år gammel, og hendes kunst fik en positiv modtagelse af samtidens seriøse kritik. Allerede som 25-årig blev hun, som den ene af tre biograferede kvinder, fremhævet i Sigurd Müllers oversigtsværk Nyere dansk Malerkunst, 1884, for sin selvstændige opfattelse, sin fine maleriske sans og for udførelsen, der kaldes djærv og mandig.

Anna Ancher voksede op i Skagen, et isoleret, fattigt fiskerleje uden vej- og jernbaneforbindelse til det øvrige land og næsten ukendt, inden stedet i 1880’erne blev berømt som mødested for nordiske friluftsmalere. Som datter af kroværten fik hun imidlertid kontakt med tilrejsende af enhver profession, embedsmænd, handelsrejsende og kunstnere. I hendes barndom kom danske og norske marinemalere lejlighedsvis med dagvogn eller skib og arbejdede en tid på stedet, og som halvstor pige sneg hun sig til at se de arbejder, malerne hængte til tørre. Hun fik en borgerlig kulturel opdragelse, og den fascination af billedkunst, som tidligt kom til udtryk hos hende, blev ikke modarbejdet af familien, hvis åndelige kraft var den begavede moder, der selv var optaget af såvel litteratur som religion. Det blev accepteret, at Anna Ancher kun forstod sig på farver, og køkkenarbejdet på gæstgivergården blev hun ikke inddraget i, det varetog moderen sammen med to af hendes søstre. Anna Ancher var endnu kun i konfirmationsalderen, da hendes senere ægtefælle Michael A. i 1874 slog sig ned i Skagen sammen med den senere kritiker og første leder af Skagens Museum Karl Madsen. Sammen med maleren Viggo Johansen fik de øje for Anna Anchers talent og opmuntrede hende til at søge professionel uddannelse.

I tre vintre 1875-78 gik Anna Ancher på Vilhelm Kyhns private tegne- og maleskole for kvinder og fik samtidig vejledning af sin forlovede, der respekterede hendes evner højt, hvilket var usædvanligt i perioden. I 1879 oplevede hun ved selvsyn moderne fransk malerkunst i København Samme år fik hun i Skagen stærke impulser fra tre malere, som praktiserede de nye franske idealer om at skildre virkeligheden sandt uden at forskønne og at arbejde direkte over for motivet, Karl Madsen og nordmændene F. Thaulow og C. Krohg, de sidste blev førende i det moderne gennembrud i nordisk maleri. Et par meget tidlige tegninger viser, at Anna Ancher fra begyndelsen havde sans for mennesker, hvilket også karakteriserer hendes første, ofte humoristiske skildringer af den gamle Stine Bollerhus, som er holdt i den traditionelle mørke kolorit. Syende ung Pige og debutarbejdet En gammel Mand som snitter en Pind, 1879-80, er de første vidnesbyrd om, at hun tilsluttede sig det revolutionære nybrud. Strømmen af malere, der søgte Skagens barske natur og uspolerede modeller, tog til, og i 1880’ernes begyndelse udvikledes det længe ventede gennembrud i malerkunsten i gensidig inspiration mellem danske og nordiske kunstnere. Heri tog Anna Ancher aktiv del og vakte sine mandlige kammeraters beundring og respekt med bl.a. To gamle, der plukker Maager, udst. 1883, En blind Kone i sin Stue, 1883, Pigen i Køkkenet, 1883-86, og Solskin i den Blindes Stue, 1885. Siden da var lyset og farven de betydeligste formelle komponenter i Anna Anchers kunst. Det ses også af hendes pasteller og af den store samling efterladte olieskitser, der først har været kendt fra 1990, hvor de efter endt konservering blev vist i museet Anchers Hus og for et internationalt publikum på den store Anna Ancher-udstilling i Hannover 1994. Samtidig udviklede hun med Skagens fiskerbefolkning som modeller en selvstændig figurkunst af usædvanlig intensitet. Med følelse og indlevelse og uden nogensinde at blive sentimental skildrede hun oftest kvinderne, såvel de gamle som de yngre, ligesom hun var en særlig fin iagttager af børnene. Mesterlige eksempler er pastellerne Kirsten Jenne med en Blomst, 1885, og bedstemoderen Kirsten Møller hvilende, ca. 1890. Desuden de talrige oliebilleder af måltider og af en syende pige set mod en solbeskinnet væg. Fremhæves må også de mange portrætter af moderen som gammel, malet i den blå eller røde stue, der kan opfattes som billeder på selve alderdommen.

Ægteskabet 1880 og moderskabet 1883 hindrede ikke Anna Anchers udfoldelse. Trods ægtemandens vedholdende opfordringer til flid hævdede hun udramatisk sin selvstændighed ved selv at bestemme tempo og emner. Hun lod sig sjældent friste til mere komplekse kompositioner, men malede dog bl.a. Et Missionsmøde, 1903. Alle slags mennesker kom i hendes og ægtefællens gæstfrie hjem, kunstnervenner, fiskere og kongefamilie, radikale såvel som religiøse. Over for den ydre anerkendelse, hun oplevede på de talrige skandinaviske og internationale udstillinger, hun deltog i, bevarede hun sin naturlighed, også som medlem af Kunstakademiets Plenarforsamling fra 1904 og som modtager af Ingenio et arti 1913 og Tagea Brandts Rejselegat 1924. Anna Anchers malerier regnes blandt hovedværkerne i dansk kunst. Modsat andre Skagensmalere har hendes kunst aldrig trættet publikum, og hun har tværtimod ofte været fremhævet på andres bekostning. I 1967 blev Michael og Anna Anchers Hus i Skagen åbnet som museum.

Beskrivelser og portrætter af Anna Ancher

  • Mal. fra 1901 af Michael Ancher på Fr.borgmus. Portrætstatue fra 1938 af Astrid Noack på Skagens Mus. Foto i Det Kgl. Bibliotek.
  • Heide Grape-Albers (red.): Malerin Anna Ancher in Skagen 1859-1935, 1994. Walter Schwartz: Malere ved Staffeliet, 1941. Karl Madsen: Skagens Malere og Skagens Museum, 1929. Alba Schwartz: Skagen før og nu, 1912-13.
  • Privatarkiv i Det Kgl. Bibliotek, Helga Anchers Fond.

Læs mere i Dansk Biografisk Leksikon

Om den digitale udgave

KVINFO's logo
Fra 2001 til 2022 stillede KVINFO Dansk Kvindebiografisk Leksikon gratis til rådighed for befolkningen i den digitale udgave, der nu findes på lex.dk.
KVINFO's logo
Af .

KVINFO erhvervede de digitale ikke-kommercielle rettigheder til Dansk Kvindebiografisk Leksikon i 2001 og stillede værket til rådighed for offentligheden i en gratis online-udgave, hvor læserne fik mulighed for at søge på kryds og tværs i leksikonet.

Siden oktober 2022 har den digitale udgave været videreført på lex.dk, hvor man ved søgning tillige får resultater fra de øvrige værker på platformen. På lex.dk er mange af biografierne også blevet forsynet med fotos og illustrationer.

Kommentarer

Din kommentar publiceres her. Redaktionen svarer, når den kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig