Faktaboks

Anita Saij
Født
21. august 1957, København
Arbejdsliv
Koreograf og danser
Familie

Forældre: maskinarbejder, sømand Helge Nielsen (født 1923).

Bofælle: lysdesigner Mogens Kjempff.

Børn: Maja (1990), Silke (1994).

Egne veje har Anita Saij valgt at gå hele livet. Og i den danske danseverden har hun manifesteret sig som den kompromisløse ener, der har insisteret på at opløse dansen. Hun har zoomet ind, fokuseret på den mindste bevægelse så længe, at tilskueren til sidst ikke kunne se andet, og dog meget mere, og hun har trukket tiden ud i en tilsyneladende endeløshed, der alligevel bagefter har føltes berigende koncentreret.

Anita Saij stiftede bekendtskab med dansen gennem den lokale gymnastikforening i Frederiksværk, hvor hun voksede op. Senere kastede hun sig ud i en autodidaktisk undersøgelse af multimediakunst, inden hun i 1982 blev optaget af kropsteatrets udtryk og ikke mindst den japanske butohdans’ overraskende kropsforvrængning. Gennem et langt ophold i Japan og Korea 1986-89 mødte hun desuden det asiatiske udholdenhedsideal, der senere fik hende til at skabe forestillinger, der udsatte performeren for næsten umenneskelige anstrengelser, der paradoksalt førte til ekstatisk udmattelse, men også befrielse. Selv har hun aldrig været til at sætte i bås, ikke mindst på grund af sit samarbejde med kunstnere inden for vidt forskellige stilarter. Gennemgående har dog været hendes næsten groteske, visuelle stil, ofte understøttet af lysdesign af hendes tidligere samlever Mogens Kjempff.

I 1986 skabte Anita Saij flere forestillinger i Japan, bl.a. soloen Womb of the Ocean sammen med den da 84-årige butohmester K. Ohno, der var hendes lærer. Samme år etablerede hun kompagniet Teatret Dance Lab på Amager, hvor hun også har udbudt undervisning i diverse kropsdiscipliner. For Dance Lab har hun skabt forestillinger i mange forskellige genrer og med så mange væsensforskellige kropsudtryk, at kun eksempler kan forklare det: Det sorte hul, 1988, var en koreografi for 11 dansere i Burmeister & Wain-hallen, Ildfluer, 1992, en danseteater tour de force for tre kvinder til den tyske avantgardegruppe Einstürzende Neubautens musik og Den blå cabaret, 1992, en ekspressionistisk spejlteltsforestilling. I 1994 skabte hun koreografien til Orfeo, som var en opera af og med Hotel Pro Forma til forfatteren Ib Michaels tekster og med vokalensemblet Ars Nova, og i 1995 fulgte Woman in a Bath Tub til Den Kgl. Ballet. Katarsis fra 1995 var tragedier til musik af den spanske sangerinde Diamanda Galás med vokalensemblet Ars Nova, Einstürzende Neubauten, det finske råbekor Mieskuoro Huutajat og den ungarske danser Yvette Bozsik. Acid Cirq som blev opført i Kanonhallen 1998 var en cirkus-teater-musik-hybridforestilling med europæiske artister, hvorimod Nattevandrer, 1998, var en kvindesolo. Det er lykkedes Anita Saij at turnere vidt om i verden med sit kompagni, og i 1990 modtog hun Dansens Pris som Danmarks mest nyskabende danser og koreograf. Netop det nyskabende har kontinuerligt været hendes kendetegn.

Tilknytning til organisationer

  • Teatret Dance Lab

Om den digitale udgave

KVINFO's logo
Fra 2001 til 2022 stillede KVINFO Dansk Kvindebiografisk Leksikon gratis til rådighed for befolkningen i den digitale udgave, der nu findes på lex.dk.
KVINFO's logo
Af .

KVINFO erhvervede de digitale ikke-kommercielle rettigheder til Dansk Kvindebiografisk Leksikon i 2001 og stillede værket til rådighed for offentligheden i en gratis online-udgave, hvor læserne fik mulighed for at søge på kryds og tværs i leksikonet.

Siden oktober 2022 har den digitale udgave været videreført på lex.dk, hvor man ved søgning tillige får resultater fra de øvrige værker på platformen. På lex.dk er mange af biografierne også blevet forsynet med fotos og illustrationer.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig