Den første store udvidelse af Radiosymfoniorkestret fandt sted i 1931. Ved den lejlighed blev violingruppen forøget med otte musikere, blandt dem Margrethe Kjældgaard og Minna Nyegaard. Før dem havde violinisten Ulla Koppel, der døde 1931, som den eneste kvinde været med i orkestrets opbygningsfase fra 1926.
Minna Nyegaard var tidligt begyndt at spille. Hun havde talent for at improvisere på klaver og skrev også musik til nogle sange, der dog aldrig blev trykt. Hun fik violinundervisning fra syvårs alderen hos Christian Madsen, der var violinist i Københavns Filharmoniske Orkester. Da hun blev optaget på Musikkonservatoriet som 15-årig, fik hun Niels Kristian Pedersen Sandby som lærer. Han førte hende op til hendes debutkoncert i 1930, der afsluttede hendes uddannelse, og bevarede i øvrigt en livslang interesse for hendes karriere. Hun havde dog optrådt som musiker længe før denne officielle debut. Allerede som 11-årig spillede hun offentligt, og fra 13-års alderen var hun med i Akademisk Orkester.
Minna Nyegaard var en meget benyttet musiker. Hun virkede som orkestersolist, i adskillige kammermusikalske konstellationer, ved egne solistkoncerter, velgørenhedsforestillinger og kirkekoncerter og i et utal af musikforeninger i København og provinsen. Hendes repertoire var bredt og spændte fra barokmusik til uropførelser af ny dansk musik, men det var som Mozart-fortolker, at hun leverede sine fineste præstationer. I flere kammermusiksammenhænge indtog hun den ledende position, fx i Minna Nyegaard-Kvartetten, som hun grundlagde i 1952, og som ud over hende selv på violin bestod af pianisten Ragnhild Norup, bratschisten Henry Jensen og cellisten Svend Nielsen. Hun spillede også i et andet interessant og lovende ensemble, Kvindestrygekvartetten, som eksisterede 1938-43. Fire unge kvindelige strygere Else Marie Bruun, Minna Nyegaard, Ellen Marquard og Grethe Jespersen havde her fundet sammen, og en anmelder kaldte dem “Kammermusikere af Himlens Naade”. Kvartettens Mozart-spil blev beskrevet som enestående, men sammen med det klassiske repertoire spillede de fire kvinder også mindre kendt dansk musik som kvartetter af Hakon Børresen, Aage Oxenvad og Peder Gram, og de uropførte Herman D. Koppels 2. strygekvartet. Kvartetten var tæt på en international karriere, men krigen satte en stopper for dens videre virksomhed, der ophørte helt, da Bruun i 1943 flygtede til Sverige sammen med sin mand, violinisten Julius Koppel. Minna Nyegaard sluttede i Radiosymfoniorkestret, da hun blev 70 år, men fortsatte sin musikervirksomhed som pensionist i endnu 10-15 år.
Kommentarer
Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.